10 טעויות ש(אולי) עשיתם השנה בראיון עבודה טלפוני

"הלו, זה ראיון עבודה טלפוני" - איך מתכוננים לשיחה מהמגייס/ת, וחשוב מכך - מהן הטעויות הנפוצות בראיון שלא מתקיים במשרד? להכיר ולהימנע לקראת שנת חיפושים חדשה

מאת: נטלי ריער, מנהלת תוכן בנושא עבודה וקריירה ב-AllJobs

שלחתם קורות חיים וקיבלתם טלפון מהמגייס/ת? קחו בחשבון שזו אינה שיחה סתמית וקלילה, אלא ראיון עבודה לכל דבר. שיחה זו, הידועה גם בשם "ראיון טלפוני", מהווה אמצעי סינון ראשוני – והאופן שבו תנהלו אותה – יקבע את המשך הדרך.
 


מה המטרה של ראיון טלפוני?


ראיון עבודה טלפוני אמור לחסוך זמן לשני הצדדים: המעסיק מצידו מחפש עליכם רקע נוסף, ועל הדרך - גם לכם יש הזדמנות לתהות על קנקנו ולשאול מספר שאלות שיעזרו לכם להבין אם התפקיד אכן מתאים לכם. בצורה הזו, אף אחד מהצדדים לא יבזבז שעה (או יותר) מחייו על הגעה לראיון פרונטאלי.


איפה אתם יכולים ליפול?


במידה ואתם מעוניינים בתפקיד המדובר, ואתם גם עומדים בדרישות שלו, כדאי לשים לב ולהימנע מטעויות קטנות שעלולות לעלות לכם במשרה. כדי שלא תהיה לכם סיבה לא לעבור את הראיון הבא, אספנו עבורכם מספר טעויות נפוצות שבהן נתקלים המגייסים שמתקשרים אליכם:


1. אופן הדיבור וההתנסחות


בניגוד לראיון עבודה פרונטאלי, שבו גם לחיוך ולקסם האישי שלכם יש משקל - בראיון הטלפוני ניתן משקל רב יותר לפרטים אחרים. למשל, הקול שלכם, טון הדיבור, יכולת הביטוי וכמובן, אופן ההתנסחות, הרהיטות והנימוס שלכם. לכן, דברו באופן ברור, ענייני וישיר.
כמו כן, השתדלו שלא לקטוע את המראיין בזמן דיבורו. ענו לשאלותיו רק כאשר יסיים לדבר והשתדלו להישמע אנרגטיים, חיוביים וידידותיים. הבעת עניין רב במשרה, תקנה לכם נקודות נוספות בעיני המגייס, ולא להיפך.


2. לא להתכונן לראיון


ראיון עבודה הוא מפגש שאליו צריך להתכונן. שלחתם קורות חיים? הטלפונים כבר בדרך אליכם, ולכן עליכם לפחות להתכונן לשיחה הראשונית עם המגייסים שעומדים מאחורי המשרות. למה מתכוננים בראיון עבודה טלפוני? למגוון שאלות סטנדרטיות שעשויות לעלות (למשל, "מדוע אתה מעוניין במשרה הזו?", או "מדוע עזבת את העבודה הקודמת?") לשאלות הנוגעות לידע ולניסיון שלכם בתחום, וכן, גם לשאלות בסיסיות יותר שמטרתן לברר זמינות לתחילת עבודה, נכונות לנסוע למקום העבודה וציפיות שכר. אלו שאלות שמציפות חוסר התאמה ובזכותן ניתן לקבוע האם ההגעה לראיון מיותרת או לא.
 


3. לדבר יותר מדי


כפי שכבר נאמר, ראיון עבודה טלפוני הוא ראיון מקדים ולא שיחת עומק, ולכן יש צורך במיקוד וענייניות. מרואיינים מספרים הרבה יותר ממה שצריך בטלפון, ובדרך סוטים מהשיחה ונוטים להלאות את זה שאיתם על הקו בפרטים שאינם רלוונטיים כלל. כדי לא להתפזר בשיחה, הקשיבו היטב לדברי המראיין/ת והשיבו בהתאם.
 


4. וההיפך: לדבר מעט מדי


יצא לכם לנהל שיחה פעם עם מישהו שבקושי מדבר? שתקנות היא לעתים תכונת אופי, אך בראיון עבודה, מופנמות יתר עשויה להתפרש גם כחוסר שיתוף פעולה, חוסר עניין במשרה, ובשורה התחתונה – היא עושה למגייסים חיים קשים בניסיון להוציא מכם כל פיסת מידע נוספת. רוצים לעבור לשלב הבא? צאו מעורכם לכמה דקות, התנתקו מהסחות הדעת והיו נוכחים בראיון - השיבו לשאלות והרחיבו כמה שצריך כדי לעזור לצד השני לקבל את המידע שהוא צריך להמשך התהליך.
 


5. לשאול שאלות בטרם זמנן


חשוב להבין גם כי לכל שאלה יש את העיתוי הנכון שלה. אתם יכולים למשל לדבר על ציפיות שכר, אך להיכנס לרמת אופי ארוחות הצהריים בארגון? פחות. במהלך ראיון טלפוני, מומלץ לשאול שאלות הקשורות לתפקיד או לחברה, וכן, גם מצידכם, לברר דברים שעבורכם הם בגדר תנאי בל יעבור, כמו למשל שכר, גמישות בשעות וכיוב'.
 


6. "ערה?": לדבר מתוך שינה


מראיינת שהורגלה לנהל שיחות טלפוניות עם משוחררים טריים, חוותה דפוס שחזר על עצמו שוב ושוב - כשחייגה בשעות הבוקר הלא כל כך מוקדמות (9:00 והלאה) נתקלה במועמדים שענו לה ממש מתוך שינה. וכשלא מדובר בהורה שעושה השכמה, אלא בהזדמנות תעסוקתית, זה לא עושה רושם טוב. הטלפון הפתיע? נסו להתרומם מהמיטה, לכחכח קצת בגרון ולא לדבר בשכיבה. תתפלאו, אבל זה מורגש בצד השני.
 


7. לדרוש שיחזרו אליכם "אחר כך"


מועמדים רבים טועים בהתייחסותם למראיינים ובמידה והשיחה לא הגיע בשעה נוחה - מנפנפים אותם כאילו מדובר בסקר מחברה צרכנית. דברים בנוסח "תוכלי לחזור אלי יותר מאוחר?" לא מומלצים, כי יכול להיות שהשיחה הזו לא תחזור, פשוט כיוון שאותו מגייס המשיך הלאה - אל קורות החיים הבאים ברשימה. אז מה עושים כשזה לא נוח? שואלים את הצד השני מתי נוח לו שתחזרו אליו, אם הוא מציע לחזור אליכם - הציעו שעה ועמדו בה (והיו זמינים ובמצב נוח לשיחה).
 


8. לדבר ממקום רועש


אף פעם אל תתפתו לנהל שיחת ראיון טלפוני במקום רועש. גם אם תענו הכי יפה ובנימוס שאפשר - זה פשוט לא נעים באוזן ועלול להשפיע על הרושם מכם, גם אם לא בצורה מודעת. אז נכון, התקשרו אליכם, ונכון - לא יכלו לבחור בזמן גרוע מזה, אבל יש מה לעשות - במקום לנהל את השיחה מתוך כיתת יורים (או ליד ילדים קטנים / בקניון הרועש ובעוד מקומות יצירתיים), באפשרותכם להתנצל על הרעש, ולהציע למגייס זמן טוב יותר שבו תוכלו אתם להתקשר אליהם.
 


9. לחשוב שהמגייס הוא חבר שלכם


טעות נפוצה שמתרחשת בראיונות שלא מתקיימים בתוך משרד היא התייחסות קצת "סחבקית" למראיין. זה קורה למרואיינים שמגיעים לראיון שמתקיים בבית קפה, וזה קורה גם כשהראיון מתקיים בטלפון. חשוב להיות נחמד ותקשורתי בראיון, אך גם אסור לשכוח שמדובר בראיון עבודה ולשמור על איזשהו קו של מרחק כבוד ושפה מכבדת מול הצד השני.
 


10: זלזול בחשיבות רכז/ת הגיוס


עובדות רבות שהחלו את תפקידן בחברות השמה וכוח אדם מעידות כי ברגע שהיו מציגות את עצמן, חלק מהמועמדים נהגו בזלזול בשיחה, כי הן לא נציגות החברה עצמה. אך כמו שלא מזלזלים במזכיר/ה כשמגיעים לראיון עבודה, ראוי לזכור כי אין לכם באמת מושג מה כוחו של האדם העומד מולכם (או זה שמתקשר) ולכן במהלך החיפושים חשוב להתייחס בנימוס לכולם. כמו כן, התייחסות לרכזת הגיוס כגורם משני בדרך לראיון האמיתי, היא טעות, מכיוון שלגורם הראשוני הסמכות להחליט את מי לקדם הלאה ואת מי לא.

לסיכום, אם שלחתם קורות חיים, היכנסו כבר למצב של חיפוש עבודה פעיל - מצב שבו כל שיחת טלפון שמתקבלת היא הזדמנות אמיתית למציאת עבודה. קחו את השיחה הזו בידיים והוציאו ממנה את המיטב!

הכתבה נכתבה על ידי AllJobs, עבור Ynet
 
כתבות נוספות:
שתף