שחור על גבי לבן: המקצועות שהרובוטים יכבשו ראשונים

שינויים טכנולוגיים גדולים יוצרים תמיד הדים ומשנים את שוק העבודה, בואו להציץ למה שצופן לנו העתיד. האם באמת יש ממה לפחד?

מאת: יאנה גימפלביץ'
 
האם הרובוטים באמת יחליפו אותנו? ענקית המסחר אמזון פתחה לא מזמן את אמאזון גו, הסופרמרקט הראשון שלה, ללא מוכרים, תורים או קופות, המאפשר חוויית קנייה פשוטה מאי פעם -  נכנסים, לוקחים מהמדף, והולכים, בלי לומר מילה. אמזון כבר תדע מה לקחתם, מי אתם, ובעיקר - מה מספר אמצעי התשלום שלכם. חנות זו, לצד אלפי חנויות הכלבו הענקיות שנסגרות בארה"ב מדי שנה, מסמנות את השינוי שכבר מתרחש בעולם הקמעונאות, ולא פחות חשוב - את השינוי שמתרחש במקביל לכך בשוק העבודה.


 

 

מוכרים - אאוט, מורים -אין



על פי הערכות של מומחי בינה מלאכותית וחוקרים של שוק העבודה, רבים מנותני השירותים הכלליים, ובייחוד כאלו המשתייכים לענפי המסחר והמזון המהיר - יוחלפו בידי אמצעים טכנולוגיים, כדי שחוויית הקנייה שלנו תהיה טובה ויעילה יותר. ניתן לראות כבר היום שבסניפי מקדונלד'ס הקופאים מעודדים את הלקוחות להזמין באמצעות מסך טאץ' גדול שמוצב בכניסה למקום, במקום לגשת לדלפק הקבלה ולהזמין מהם ישירות. חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, שניתחו את נתוני תעסוקה בארה"ב, העריכו כי בעוד עשור או שניים, כ-50% מהתפקידים בשוק העבודה, לפחות כפי שאנו מכירים אותם כיום, פשוט ייעלמו.
 
במקביל לנותני השירותים הפשוטים, גם עובדי אדמינסטרציה, שהיוו בעשורים האחרונים חלק בלתי נפרד מכל ארגון או משרד, יוחלפו ככל הנראה בידי רובוטים חכמים ויעילים יותר.
 
נשמע קר ומנוכר העתיד הטכנולוגי הזה? לאו דווקא. תארו לכם שבמקום לבקש מהמוכר חולצה, להסביר לו מה אנחנו רוצים, ולהמתין בחנות עד שהוא יציע לנו חולצה כזו או אחרת, הרובוט ישלוף לנו אפשרויות מתאימות על סמך קניות העבר ויקלע בול במידה, וכל זאת בלי שבכלל נלך פיזית לחנות. זה כבר קורה היום, וגם רשתות ענק שיש בכל קניון במדינה כל כך קטנה כמו ישראל מצטיידות באתר קניות אונליין.
 
בחלוקה לפי תחומים - למקצועות הפיננסים, הניהול, מדע, מחשבים, הנדסה, הייטק, שירותי רפואה, סבירות נמוכה יותר מלאחרים להיעלם מהעולם. מקצועות שיש להם סיכוי בינוני להיעלם בעשורים הקרובים - הם תפקידי שירות מורכבים יותר - תחזוקה, שירותי תיקונים, אינסטלציה.

על פי המאמר, להלן המקצועות שייעלמו בתוך 10-20 שנים הקרובות, כפי שהוצגו באתר visual capitalist:
 

Courtesy of: Visual Capitalist

ניתן גם לראות שתפקידים שדורשים יכולות אנושיות מורכבות יותר, לא הולכים לשום מקום. להיפך ככל שהטכנולגיה משתכללת, מדברים יותר ויותר על החיוך של איש הצוות הרפואי שעושה את הההבדל, או תשומת לב של המורה שיכולה להשפיע על עתידו של התלמיד. הצורך באנשים מוכשרים בתחומי חינוך, סיעוד ורפואה, רק יתגבר, מכיוון שבמקומות שבהם דרושים אמפתיה, יצירתיות, וטאץ' אנושי,  קשה להאמין שמכונות, מתוחכמות ככל שיהיו, יציעו חלופה אמיתית.

החשש האמיתי אם כך הוא לעתידם של עובדים שאין להם מומחיות מיוחדת. הם מקבלים ממילא שכר נמוך, והם אלו שיישארו עם פחות הזדמנויות להתפרנס בכבוד בזמן תקופת המעבר הזו. זאת נוכח העובדה שסט הכישורים שנדרש מהעובד המודרני רק הולך ומשתכלל כל הזמן.

 
 

אפוקליפסה? לא עכשיו

 
 
עם זאת, לצד תחזיות שחורות המנבאות שהרובוטים ידחקו את כולנו הצידה, יש גם מי שמבקשים להרגיע - מארק אנדריסן, אחד מהמשקיעים המפורסמים בחברות חדשניות כמו פייסבוק, טוויטר, גרופון, אינסטגרם וכו', צוטט לאחרונה במגזין מרקט וואטץ' הכלכלי, כשהוא מכנה את הרעיון לפיו רובוטים ישתלטו על עולם העבודה - כ"מופרך מיסודו". כתומך ברעיון של מכונית אוטומטית, הוא העריך כי שינוי כזה יצור תעשיות נוספות, ולפיכך מקומות עבודה חלופיים. הוא הזכיר שגם המצאת המכונית בתחילה התקבלה בחשש, ושהיא אולי גזלה עבודה מעגלונים, אך יצרה תעשיות חדשות - למשל בתי קולנוע תחת כיפת השמיים, בתי ההארחה (מוטלים) בצדי הדרכים, ובכלל את כל מושג הפרברים האמריקאי, כלומר דווקא הטכנולוגיה הובילה לשפע של מקומות עבודה חדשים.
 
אך גם בלי לנסות להתנבא, אפשר לנסות ללמוד מהעבר. במקומות שבהם הטכנולוגיה מחליפה ידיים עובדות, נולדים מקצועות חדשים כדי לענות על צרכים חדשים. כבר לפני 500 שנה המלכה אליזבת הראשונה הביעה פחד דומה עם המצאת מכונת התפירה שתגזול את לחמם של החייטים. מאז כמובן תעשיות הטקסטיל והאופנה רק צמחו והתרחבו.
 
 

רוצים לשרוד? תחדשו!


אז איך בכל זאת להישאר רלוונטיים בעידן התעסוקה הדינמי שבו אנחנו פועלים? לדברי איילה ראובן ללונג, מומחית בעולם העבודה החדש ומחברת הספר "לחתור במים לבנים -  הצלחה במאה ה-21",  "בעולם העבודה החדש שבו הטכנולוגיה תחליף חלק ניכר ממה שאנשים עושים כיום, היכולות החשובות להצלחה יהיו: היכולת ללמוד ולהתפתח לאורך החיים בחמישה תחומים: המקצועי, הטכנולוגי, המנהיגות, העסקי (כל מה שקשור ללקוח) והתחום של מה שמכונה "היכולות הרכות" או האינטליגנציה הרגשית.
 
עובדים בעידן העבודה החדש יצטרכו להביא ערך משמעותי לארגון, להיות יצירתיים, חדשניים, להמציא את עצמם מחדש ולסייע למחלקה שלהם להמציא את עצמה מחדש. מנהלים ועובדים שיוכלו לעשות זאת יהיו אלה שבאמת אוהבים את מה שהם עושים, שמרגשים תחושת משמעות, ובעיקר אלה שרוצים להשפיע ולגלות יבשות חדשות".
 
הטור פורסם לראשונה ב-Ynet.
 
הכותבת היא מנהלת תוכן קריירה וגיוס באתר Alljobs.
 
 
 
 
 
 


שתף