עולם העבודה משתנה תדיר, ולכן כדאי לנו לבדוק מה אנחנו יכולים ללמוד, ועל איזה דברים אנחנו צריכים לתת דגש בהתפתחות האישית שלנו. בכלל, בניהול קריירה חשוב לעצור לפעמים ולברר לאן השוק הולך, לאן העולם צועד, ומשם לקבל החלטות חדשות.
מקצועות העתיד נשענים על המתרחש בעולם: חתירה מתמדת לייעול ולמהירות, אינסוף מידע, יכולות חיפוש אדירות מאי פעם, מדיה מפולחת לקהילות מצומצמות לפי תחביבים ותחומים ולא לפי מאסה, משברים כלכליים שמושפעים משחיתויות, הכפר הגלובאלי שהפכנו להיות, הרגולציה שנכנסת לתחומים שבעבר היא לא הייתה בהם - כל אלה משפיעים על המקצועות שהולכים ומתפתחים ועל היכולות שיידרשו יותר בעתיד.
הפיתוחים בשוק צוברים תאוצה בקצב מסחרר. כמעט בכל יום יוצאת אפליקציה חדשה, שמייעלת ותורמת לתהליכים ארגוניים וחברתיים - מזיזה עסקי עבר הצידה ומכניסה אחרים פנימה. כמעט בכל התפקידים השינויים וההטמעות יהיו משמעותיים, ורובנו - בטוח בתפקידי הנהלת ביניים ומעלה - נצטרך להיות מאוד סתגלנים.
מה זה אומר? זה אומר שמנהל טוב יהיה כזה, שיודע לעצור ולנתח את השינויים ולהיות סוג של "עתידן". לנוכח הטלטלות בשוק, הרי שהחיפוש אחר צורתו של העתיד הולך וגובר. לדעת רבים, לצד סמנכ"ל השיווק, סמנכ"ל הכספים, סמנכ"ל התפעול, סמנכ"ל הפיתוח וכו', אנו צפויים לראות גם עתידן שיתווסף אל חברי ההנהלה ויסייע למנכ"ל לשרטט ולהעריך תרחישים עתידיים.
ההמלצה שלנו: תחיו את התחום שלכם. הירשמו לבלוגים ולאתרים מובילים, תהיו עם אצבע על הדופק, ותוכלו להיות מוכנים לכל שינוי.
האינטרנט הופך לכלי בחיי היומיום של רובנו, הוא כבר מזמן לא כלי מקצועי או גאדג'ט רק למי שמחבב אותו, הוא הפך לכלי הכרחי בחיים שלנו, ולראיה הילדים שלנו לומדים מחשבים מכיתה א'. אבל האינטרנט הוא הרבה יותר מ"לדעת מחשבים" - הוא שינה את כל הצריכה שלנו, את התקשורת שלנו, איך שעסקים מנוהלים, ואיך שאנחנו מקבלים החלטות. לנושא הזה יש משמעויות רבות ואחת הגדולות שלהן היא כמובן שוק העבודה.
בכל מקצוע ובכל תחום נצטרך להיות טכנולוגיים יותר, לפתח יכולת עבודה מול מתכנתים ואנשי פיתוח ולהתמודד עם פיתוחים טכנולוגיים חדשים. ומה שבעבר היה נחלתם של בודדים בארגונים, יהפוך בעשור הקרוב לחלק מהתפיסה של כל תחומי הארגון. אם יש לכם יכולת לדבר את שפת הטכנולוגיה, יש לכם יתרון משמעותי בכל מקצוע שתבחרו.
ההמלצה שלנו: התמודדו על טכנולוגיה. השתמשו בתוכנות, נסו גאדג'טים, התנסו בממשקים שונים. כדי שתוכלו לעשות את העבודה שלכם בעתיד - כל עבודה - כדאי שלא תפחדו ממחשבים.
רב-תחומיות היא מגמה של ממש בשוק העבודה. עולם העבודה דורש יותר ויותר אנשים רב תחומיים, שיכולים לנהל דיאלוגים עם אנשים מתחומים רבים. לכן שילוב תחומים יכול להיות ממש אסטרטגיה טובה יותר לניהול קריירה. כבר עכשיו אנחנו רואים את תחילת המגמה - אנשי שירות צריכים להיות גם שיווקיים, אנשי תוכנה צריכים להיות גם אנשי מכירות, בהמשך נדבר גם על משפטנים שצריכים להיות גם אנשי שיווק וכו'.
ההמלצה שלנו: תלמדו עוד משהו. קורס, תוכנה, תואר, אמנות. תהיו בעלי ידע רחב ומשלים כדי שתוכלו לקחת כלים מתחום אחד ולהשתמש בהם גם בתחומים אחרים.
אינפלציית המדיה משפיעה באופן ישיר על מקצועות השיווק. כלי המדיה שנוגעים בקהל הרחב פוחתים, ובמקומם כל קהל קטן בוחר את המדיה שמתאימה לו. הזמן המועט הכללי שיש לנו לצרוך את כל המדיה שמציפה אותנו הולך ופוחת. תוסיפו לזה את הממירים הדיגיטליים שמאפשרים לדלג על הפרסומות - וקיבלתם שינוי צרכני משמעותי.
לכן חברות יצטרכו לתת הרבה תוכן איכותי (שמקודם גם בגוגל SEO SEM מקצועות שהם כבר ממש לא עתיד אלא הווה - למי שלא מכיר Search Engine Optimization ו-Search Engine Marketing). כל זה יביא יותר אנשי תוכן לחברות, ואם עד היום אנחנו רגילים שאנשי תוכן עובדים במדיה הם יוכלו להשתלב בחברות באגפי השיווק. כמו כן, בהחלט עומדים להפציע בשוק יותר ויותר SMO - מנהלי רשתות חברתיות Social Media Marketing.
ההמלצה שלנו: אל תהיו ביישנים. תפתחו בלוג, תכתבו בפיסבוק, תעדכנו, תהיו פעילים במדיה הוירטואלית ותראו מה עובד בשבילכם.
שנים האחרונות הרגולציה נכנסת להרבה תחומים עסקיים, שבעבר היא לא התערבה בהם. היום כמעט כל פעולה עסקית דורשת בדיקת רגולציה מקיפה, בעיקר בחברות רב לאומיות, בהן היא נוקשה יותר. כך נולד תפקיד חדש: קצין ציות בעברית צחה או compliance officer בלעז, שהוא האדם המתאם בין כל החוקים של כל המדינות - כדי לייצר אסטרטגיה שיווקית ועסקית בינלאומית אחת. לתת לארגונים את היכולת לעשות את העבודה טוב ובמסגרת הרגולציה - עורך דין, רואה חשבון, איש שיווק.
ההמלצה שלנו: למדתם משפטים? תשקיעו ותתמחו בעולם העסקים ובחוקי תאגידים. אם התחומים האלה מענינים אתכם, זה המפתח לקריירה מגוונת.
במיוחד לאור השחיתויות הרבות שהתגלו בעולם העסקים, יש הסוברים שמקצועות רבים שמבטאים אחריות חברתית ותאגידית יכנסו למפת המקצועות העתידיים: ביניהם קלינטק הוא תחום שצובר תאוצה, והוא מדבר למעשה על ניהול הפיכת חברות לירוקות יותר.
ההמלצה שלנו: החיבור בין חברות וארגונים לבין התחום הסביבתי רק יתחזק. כוונו את עצמכם למקומות של ניהול המפגש בין עסקים לבין התחומים הירוקים.
רוצים קריירה מאוזנת? לימדו להגיד "לא"
בוסים מהגיהנום: כך תתמודדו עם מעסיק שממרר את החיים