לא מסתדרים עם הקולגות שלכם בעבודה?

תקשורת שעובדת בשבילך תמשיך לעבוד בשבילך לא רק בעבודה הנוכחית אלא הלאה בכל הקריירה שלך

אנשים מכירים אנשים שמכירים אנשים.. זכור, שקשרים הנוצרים בעבודה הם פתח להזדמנויות בלתי צפויות. השכל ליצור יחסי עבודה תקינים וטובים עם האנשים שבסביבתך ותוכל להיעזר בהם כשתרצה להתקדם לתפקיד הבא.



איך להסתדר טוב (כמעט) עם כל אחד


סקרים מראים כי 80% (!) ממצבי המתח בעבודה נגרמים כתוצאה מעימותים אישיים. הטיפים הבאים יסייעו לך להתמודד גם עם מי שמצליח "לשגע אותך" בכל פעם מחדש.

 

שנה את מה שבשליטתך- את עצמך!


קל להתפתות למחשבה, שעל הצד השני להשתנות. אם זה אכן קורה, ראה זאת כבונוס לא צפוי. היות וקיימת גם הסבירות שהשינוי לא יתרחש, התרכז בעצמך ובמה שאתה יכול לשנות כדי לשפר את מערכות היחסים שלך.
אל תייחס את נסיבותיך האישיות לאנשים אחרים או לאירועים חיצוניים. אם זה נכון, הרי שאיבדת שליטה.. אמץ "טריק" קטן: השתדל לשמור על מצב רוח חיובי למשך חמש דקות בכל פעם. תתפלא לגלות עד כמה תשתפר התקשורת שלך עם אחרים!

 

מצא את החיובי


אינך חייב לאהוב כל מי שעובד איתך, אך חשוב שתנהג כלפי עמיתיך בכבוד. זכור שאתם שייכים לאותו הארגון, ושותפים לאותן מטרות. גלה את יכולותיהם, כישוריהם או תרומתם לארגון, והתרכז ב"צד החזק" שלהם על פני מגרעותיהם. שמור על חוש ההומור שלך, ואל תגיב ביתר רגשנות או תקיפות. אתם לא עומדים להתחתן!

 

איך להסתדר עם טיפוס שתמיד אומר "לא!"


מכיר את הטיפוס, שקודם כל אומר "לא"? נסה להבין מה מקור גישתו - אולי הוא אינו יודע כיצד מתמודדים עם מצבי לחץ בעבודה? אולי הוא עובר משבר בחייו האישיים? הצעה לעזור יכולה לחולל פלאים. גם אם תיתקל בחוסר תגובה, אותו עובד ישמח לדעת שיש מי שמגלה התייחסות למצבו, ואולי אפילו יבין לראשונה איך נתפסת התנהגותו בעיני עמיתיו!
בכל מקרה, אל תדבר מאחורי גבו של אותו עובד והימנע משיפוט. נסה ליזום שיחה חברית ולגלות מיהו מחוץ לשעות העבודה ומה אתם חולקים במשותף. אולי אתם אוהדים אותה קבוצת כדורגל..?
בחן את האפשרות שאולי אתה תורם לתקשורת הלקויה באופן כלשהו. שחזר את הסיטואציה.. האם משהו שאמרת או עשית "הצית" את אותו עובד? האם אתה נוטה לקחת באופן אישי אמירות של העובד שכלל לא מכוונות אליך? האם מבלי להיות מודע לכך טון דיבורך והבעות פניך משקפות את חוסר הערכתך כלפי העובד?

 

איך להסתדר עם הטיפוס "הקשוח"


שאל את עצמך מה שואף הטיפוס הקשוח להשיג באמצעות התנהגותו - עצמאות? הכרה? תשומת לב? אולי הוא לא מכיר דרך אחרת ופועל מתוך הרגל, ואולי דווקא אתה תוכל להראות לו אלטרנטיבה?
וודא שאינך יוצר עימותים ע"י התנהגות תוקפנית משלך.. אם עמדתך כלפי אותו עובד חיובית ועדיין אתה "מושך אש", נסה את הגישה הישירה- גש ואמור לו: "המצב הזה לא יכול להימשך. הגיע הזמן שנתחיל מחדש". באותה הזדמנות אתה אפילו יכול להציע לו להצטרף אליך לצהריים, ורק אל תתפלא כשהוא יתחיל להחליף צבעים.

 

תפרגן!


תחושת הכרה בהישג היא התמריץ מספר אחד בעבודה. זהו אמנם "תפקיד" ההנהלה, אך גם אתה יכול לתרום להעלאת המורל של עמיתך באמצעות מחמאה או כמה מילות שבח.
נטרל מתחים עם עמיתים לעבודה שאולי מרגישים מאוימים מול כישוריך וניסיונך. שתף אותם בפרויקטים, שאל לדעתם. גם אם לא תתחשב בהצעותיהם, עצם הפניה אליהם וההתייחסות (האמיתית!) לדעתם, תשפר את תפקודם ואת מערכת היחסים שלך איתם.

 

איך אתה מעביר את המסר שלך?


מערכות היחסים שלנו עם עמיתנו לעבודה הן מערכות יחסים אישיות לכל דבר, והכללים החלים לגביהן אינם שונים בהרבה מאלה שאנו פועלים לפיהם (או שכדאי שנפעל לפיהם..) מחוץ לשעות העבודה. אז איך עושים את זה? איך דואגים שהבוסים יקשיבו לכם, שהקולגות יהיו בעדכם, שלא תיכנסו לריבים מיותרים ושהצד השני לא יפספס את המסר שאתם מעבירים?

 

העבר את המסר בצורה מלאה!


כלול במסר את העובדות ואת רצונך. במקום לומר לעמיתך: "כדאי שנשב היום על הפרויקט", אמור: "תאריך היעד מתקרב ועלינו לעבור ביחד על שני נושאים. כדאי שנמצא היום זמן משותף."
כשהמסר שאתה מעביר מלא, הסבירות שתשיג את רצונך גבוהה יותר.

 

תקוף את הבעיה ולא את מי שנמצא מולך


כשאתה משמיע ביקורת, אל תתקיף את אישיותו של חברך לעבודה אלא התייחס לבעיה הספציפית. אתה ממתין לחומר שאמור להימסר לך ע"י שותף לצוות, והזמן עובר. אל תמהר להאשימו בחוסר אכפתיות; נהג במקצועיות והצע פגישה בה תברר איתו את מקור העיכוב.

 

 

הימנע ממסרים רבי משמעות


אל תשלב תלונות עם מחמאות! משפט כמו: "כמה זריז אתה!" יקלע למטרה טוב יותר מ- "כל הכבוד על המהירות. עכשיו גם אני צריך לעמוד בקצב".

 

שים לב לשפת הגוף שלך


תוכנו המילולי של המשפט הוא רק חלק מהמסר המועבר. אם תשאל "מה שלומך?" בזמן שגבותיך מכווצות, יקבל המסר שלך משמעות שונה לגמרי. שים לב בעיקר לתנועות כמו: שילוב ידיים / רגליים, הסטת העיניים, כף רגל קופצנית במיוחד.



מה מסתתר מאחורי הקונפליקט?


דמיין את הסיטואציה הבאה: בסיומה של פרזנטציה מוצלחת שהעברת לפני ההנהלה יחד עם חברך לצוות, הוא פונה אליך ואומר: "אני מקווה שאתה מרוצה". מאותו יום והלאה, הוא משתדל להתעלם מנוכחותך. מאחר והישיבה הייתה מצוינת, אתה לא מצליח להבין מה השתבש. איך תפענח את מהות הקונפליקט?

 

לכל צד גירסה משלו


ראשית, זכור כי לכל צד גירסה משלו. התנגד לדחף הטבעי לדבוק בגירסה שלך, ושאל את עצמך: איזו תקרית סימנה את נקודת המפנה במערכת היחסים? (הישיבה, בדוגמא שלעיל). מתי נפגע הצד השני ו"סימן" אותך כיריבו?
בשלב השני חקור לעומק את הקונפליקט באמצעות פניה לעמיתך. עודד אותו למסור את גירסתו באמצעות התעניינות כנה. התחל את השיחה במשפט כמו: "שמתי לב שבזמן האחרון קיימת מתיחות בינינו. מה קורה?" במקרה הנ"ל יתכן והוא יאמר לך: "אתה לוקח את כל הקרדיט לעצמך ולא מבין מה קרה?"

 

השאר את המחלוקת מאחור


כדי לפתור את הקונפליקט עליך לפעול בשני מישורים: לגלות אמפתיה במהלך השיחה עם עמיתך כדי לתקן את מערכת היחסים; לזהות את הצורך שלו (במקרה הנ"ל, צורך בהכרה וביחס הוגן) ובכך להימנע מעימותים עתידיים.



להישאר בשליטה כשאתה "תחת אש"


לא פעם סוערות הרוחות במקום העבודה, וכשזה קורה, קל מאד לאבד שליטה. כמה פעמים הופנתה לעברך שאלה מרגיזה או הערה עוקצנית? איך אתה מגיב?
הנטייה הטבעית היא להיסחף עם הרגש ולתקוף חזרה, אך תגובה כזו רק מחריפה את המצב.

 

גלה יצירתיות!


מענה יצירתי על פני תגובה נמהרת ימנע קצר בתקשורת. שים לב לדוגמאות הבאות:
מנהל המכירות פונה אליך כך: "אתה לא עומד ביעדי המכירה. מה עשית כל החודש? בילית על החוף?" אתה עשוי לענות: "מה יכולתי לעשות? אתה יודע שחסרים לנו עובדים!"
ה"פתרון" היצירתי: "גם אני שמתי לב לירידה במכירות וחשבתי על העניין. אני מציע שנדאג לקבל עזרה אדמיניסטרטיבית שתוריד את הלחץ מחברי הצוות ותאפשר להם להתרכז רק במכירות!"

עמית לעבודה אומר לך: "אתה חייב למלא את מקומי בישיבה של מחר. אני לא אוכל להגיע"  יתכן ותשיב: "תשכח מזה! אני עמוס בעבודה!"
ה"פתרון" היצירתי: "האמת היא שאני מאד עמוס, אבל אם תעזור לי בשבוע הבא להדביק את הפער, אצליח להתפנות לישיבה מחר. וכדי שאמלא את מקומך, העבר אלי בהקדם את הנתונים כדי שאוכל להתכונן"

"חכם לא נכנס למצבים שפיקח יודע להיחלץ מהם"
כשאתה מוצא עצמך "מותקף" הימנע מהכחשה, מתירוצים או מהשמעת ביקורת נגדית. הסבר עמדתך או קבל את עמדת הצד השני (כן, לפעמים הצדק איתו!)
החוכמה היא לעצור לרגע, לחשוב, ורק אז להשיב. גם אם לא תמצא פתרון יצירתי ברגע, העיקר שלא תאבד שליטה.

יחסי עבודה תקינים חשובים לעבודה השוטפת, אם היחסים בעבודה הנוכחית כבר מתוחים מדי, ובא לך שינוי כולל, אנחנו כאן בשבילך בדרך לשדרוג העבודה שלך!

 


                                                                    

כתבות נוספות:
שתף