מאת: רז מצנע, לשעבר סמנכ"ל שיווק ותוכן ב-AllJobs
השיווק אצלכם נלהב לעסוק בגיוס עובדים?
קבלו אמת מרה: הכנת קמפיין גיוס לרוב נמצא אי שם בתחתית סדר העדיפויות של מחלקת השיווק. בראש מעייני מערך השיווק בחברה ניצבות מטרות ש"שוות כסף" כמו עמידה ביעדי ההכנסות של החברה, טיפוח המוניטין של המותג, תמיכה במוצרים הנמכרים של החברה, וכיו"ב – גיוס ומיתוג החברה כמעסיק הן לא מטרות מניבות ומשכך, הן מתועדפות בהתאם.
גיוס בראייה שיווקית
כשאתם מבקשים לגייס עובד ולאייש משרה – אתם בעצם מנסים למכור מוצר. במקרה זה, המוצר הוא המשרה וקהל היעד הוא המועמד האופטימאלי שאותו תרצו להניע לידי מכירה – קרי שליחת קורות חיים. כדי להשיג את אותה "מכירה=הגשת מועמדות", עליכם לשווק את ה"מוצר=משרה" לקהל היעד ולכבוש את תשומת ליבו. העובד החדש קונה את המשרה – לא בכסף, אלא בזמן ובהשקעה שלו. מכאן, המשימה השיווקית שלכם היא לגרום לו לשלוח קורות חיים – צעד הכרוך בחשיפה מצידו וגם באמירה חזקה: "אני מוכן ורוצה לעבוד עבורך".
3 צעדים לאמץ תהליכי חשיבה שיווקית
1.הגדירו את קהל היעד
כדי להגיע לקהל הנכון, ממנו אתם רוצים לקבל קורות חיים, השתמשו במדדים "קשים" כגון גיל, מיקום גיאוגרפי, הכשרה וניסיון מקצועי. היום אפשר וצריך לבצע ננוסיגמנטציה בקהל היעד – ולפנות אך ורק לתתי קבוצות ולהתאים להם את המסר של המשרה. וכדי לבצע חלוקה זו על די חתכים נכונים, יש להיעזר בכלים מדויקים כמו מחקרים, מדידות, קבוצות מיקוד וכיו"ב.
2.אתרו את המדיה הנכונה והרלוונטית לקהל היעד
נסו לחשוב: איפה קהל היעד שלכם נמצא? שם תתפסו אותו. למשל, מסקר של מחלקת המחקר ב-AllJobs, גילינו שהייטקיסטים לומדים על מעסיקים פוטנציאליים באינטרנט: אז מי שרוצה לגייס הייטיקיסטים איכותיים כדאי לו לעבוד על הנוכחות הוירטואלית שלו.
או תלמדו מחברת השמירה הבריטית G4S: החברה ביקשה לגייס מאבטחים לשורותיה באמצעות שיווק חווייתי שהולם את קהל היעד שלה – צעירים הרפתקנים. איפה הם נמצאים? בפסטיבל מוסיקה! תחת הסלוגן Jobs that Rock!, החברה חילקה לאורחי הפסטיבל גיטרות מתנפחות ובעצם, יצרה קשר עם קהל היעד שלה במקום שבו הוא נמצא ודיברה אליו בשפה בה הוא מדבר.
3.גבשו, שייפו ובדלו את המסר שלכם
צרו אמירה ברורה שתבדל אתכם: מה מסמל מותג הגיוס שלכם למועמדים? ומה תרצו שהוא יסמל? דיברנו על הצורך בהחלפת סלוגנים שחוקים וקלישאות באמירות אותנטיות ובעלות תוכן אמיתי ועל כך אפשר ללמוד מחברת השכרת הרכב האמריקאית -Enterprise בקמפיין גיוס קצבי וצעיר, החברה הצליחה ליצור ערך מותגי לחברה כמגייסת. אותו מסר, מתכתב ישירות עם הערכים ותחום העיסוק של החברה – תחום השכרת הרכב.
הקמפיין תרגם סיסמאות שחוקות כמו "בוא להוביל", "הצטרף להצלחה", למשפטים כמו:
You take the weel - אתה מחזיק את ההגה
How far do you want to go - כמה רחוק תרצה להגיע
משפטים אלו הם קליטים, בעלי כפל משמעות, שמשדרים את אותם מסרים שקוסמים למחפשי העבודה, כמו הובלה, הצלחה ושליטה – בלי לומר אותם בדרך הנדושה. זוכרים את החשיבה על המדיה? ראו את האתר הייחודי של החברה ואת הסרטון שהופץ ב YouTube.
כדי לגייס את הטובים ביותר – יש לפעול בדרכים חדשניות. אימוץ תהליכי עבודה שלקוחים מעולם השיווק יגדילו את הסיכוי לגיוס מועמדים טובים, בתהליך גיוס יעיל שתורם למיתוג החברה כמעסיק.
רוצים להשאר מעודכנים? הצטרפו לקהילת מנהלי הגיוס שלנו בלינקדאין!