עבודה בחברה ירוקה מיד מעוררת אסוציאציות של עבודה בחיק הטבע מול נוף פתוח, אוויר צלול לנשימה. אולם, חלומות לחוד ומציאות לחוד – חברה ירוקה יכולה לשבת במשרד סטנדרטי במרכזו של אזור תעשייה דחוס ורועש. הבשורות הטובות הן שבטר פלייס לא לבד. בעקבות הטרנד הירוק שכובש את מחוזותינו, יותר ויותר חברות מסחריות ותעשייתיות מובילות במשק מאמצות תרבות ירוקה ויוזמות פעילויות ירוקות להפליא - החל מהקמת פינות מחזור ברחבי המשרד, דרך רכישת כלי רכב ידידותיים לסביבה (היברידים) ועד הרמת מיזמים ירוקים ושחרור של מוצרים ירוקים לאוויר העולם, כשכל חברה מתחברת לקונספט הירוק מכיוון אחר.
לעבוד בעולם ירוק יותר
ערן שלומי, מנכ"ל D-Link ישראל, המשקיעה, בין היתר, ב- R&D בחיסכון באנרגיה ומתכננת את מוצריה מראש כמוצרים הצורכים פחות חשמל, אומר שהחשיבות, לדעתו, בחברה יצרנית ירוקה הוא עצום.
"נכון להיום, נושא ההתחממות הגלובלית רק מתחיל לחלחל לצרכן הפרטי, אך ללא חשיבה על כך ברמת היצור – תרומת הצרכן היא מוגבלת. המודעות לנושא הירוק פרצה לאחרונה בעיקר בשל קמפיינים גלובאלים כמו זה של אל גור המספרים לכל העולם מה יקרה עוד כמה עשרות שנים ואיך ההשפעות שלנו על הסביבה כבר היום גורמות לאסונות.נכון להיום, יצרנים מובילים בעולם כמו IBM, HP, אינטל, AMD וחברות נוספות מתכננים את מוצריהם מראש לצריכת חשמל מופחתת ומתחרים אחד בשני מי חוסך יותר. ברגע שמסה קריטית של יצרנים תעבוד לפי מדיניות זו – נחיה בעולם ירוק יותר".
"להיות ירוק זה לא להיות פנאטי אלא להיות אכפתי"
יובל הוד, מנהל בכיר בתחום שרשרת האספקה (SCM) בחברת אקסנצ'ר אומר ש"ירוק היא גישה ניהולית, תפיסת הפעלה שמתחילה מההנהלה הבכירה תוך מתן דוגמא אישית על הדברים הקטנים, כמו למשל, להדפיס רק כשצריך ואם אפשר על צד שני, רצוי בשחור לבן, להשתמש בדיו ממוחזר, לעשות קפה בספל אישי ולא מכוסות חד פעמיות, לכבות מזגנים, תאורה ומחשבים כשיוצאים".
לדברי הוד, חברה ירוקה או מפעל ירוק מתייחסים גם לנושא המוצרים והשירותים אותם הם מוכרים ומשווקים."החל משלב התכנון והפיתוח של מוצרים – ניהול ירוק של מחזור חיי המוצר.
כך למשל, מתכננים מוצרים המסייעים להקטנת צריכת אנרגיה, או העושים שימוש בחומרים ממוחזרים (רכש של חומרי גלם ירוקים), מוצרים שניתן לעשות בהם שימוש חוזר, רב פעמי או שהינם מתכלים לחלוטין, או שאפשר למחזרם עם סיום השימוש בהם. בכל הנוגע לתהליכי ייצור ותפעול שוטף".
במקרים אחרים, מסביר הוד, מדובר בתהליכי ייצור ידידותיים לסביבה – מינימום פליטת שפכים וגזי חממה ובמידת הצורך והאפשרות התקנת מערכות ניטור וסינון ומיחזור מי שפכים ומי גשמים, שימוש חוזר באריזות (משטחים, קרטוני שינוע), שימוש בציוד שינוע חשמלי (מלגזות), שימוש בתשתיות בעלות צריכת מינימלית של אנרגיה – שימוש בתאורה טבעית (חלונות גדולים) ובידוד מתאים (מינימום אנרגיה לחמום), תשתיות מחשוב "ירוק" – חדרי מחשב עם שרתים בעלי חתימת אנרגייה נמוכה התופסים פחות מקום ובעלי ביצועים משופרים יותר.
כשמדברים על הובלה ושינוע, ניתן להשתמש ברכבים הברידיים לחלוקה ערונית, ליצור ניצול מקסימלי של אפשרויות השינוע (לדוגמא ניצול מקסימלי של תא המטען או של מכולה לחו"ל), לעבור להובלה ימית ויבשתית במקום הובלה אוירית שלה חתימת זיהום אויר גבוהה יותר (דורש תזמון מדוייק ותיאום של חומרי גלם ותוצרת גמורה – מול ספקים ולקוחות)".
לדברי הוד, "זו לא בושה להשתמש ב"ירוק" כמקדם מכירות כדי לתפוס יתרון תחרותי על היריבים – ראו דוגמא מטויוטה שמכירות המכוניות ההברידות שלה עשו "ירוק" בעינים פיליפס שמפתחת מוצרים ידידותיים לסביבה ועוד".
מדוע המגמה הירוקה חשובה לחברות ולתאגידים ולעובדים בהם?
"נתחיל מזה שיש כיום מגמה של החמרה ברגולצייה :מדינות היעד שלנו כיצואנים ויצרנים בארה"ב ואירופה אמצו תקנות וחוקים מחמירים המעודדים הקפדה על שימור הסביבה. כמו כן, זה חוסך עלויות – שימוש בתהליכים ומוצרים חוסכי אנרגיה, חדרי מחשב "ירוקים", הפחתה בטיסות (שימוש בשיחות וידאו במקום טיסות) שיטות הובלה יעילות מפחית משמעותית את סך העלות הכוללת ובטווח הארוך מוסיף ערך חיובי לתדמית החברה. בנוסף, זה משפיע – ארגונים בעלי אחריות חברתית,לאומית ואישית משדרים לעובדים מסר – של השתייכות להיות שייכים למקום עבודה שאכפת לו לא רק מהם, אלא גם מהסביבה. להיות בשבילי ירוק זה לא להיות פנאטי אלא להיות אכפתי".
ארגונים גלובליים - אחריות ירוקה
המגמה הירוקה החלה לצבור תאוצה בשנים האחרונות, אך לדברי עמי שחר, מנהל שיווק אפסון ישראל, לאפסון הסטוריה ארוכת שנים של שמירה על הסביבה. כך לדוגמה, כבר בשנות ה-40 של המאה ה-20 פיתחה טכנולוגיות ויישמה מודלים לעיבוד מים המוזרמים ממפעלי החברה, הפעילה הנחיות נוקשות במפעלי החברה לשמירה על איכות הסביבה - מעבר למתבקש בחוקים מקומיים. ב- 1988 היתה מהראשונות לאסור שימוש בגז ה- CFC, ובשנות ה- 90 יצאה במלחמה למיגור השימוש בתמיסות אורגניות בהן משתמשים בתעשייה המסורתית. לא מכבר הודיעה החברה במסמך עקרונות המציג את חזון החברה עד שנת 2050 על מחוייבותה ארוכת הטווח לשמירה על איכות הסביבה.
"לאחרונה נבחרה אפסון לרשימת ה- DJSI World - רשימת החברות הגלובליות בעלות האחריות החברתית של Dow Jones. הרשימה היוקרתית נערכת על ידי Dow Jones מאז 1999 והחברות ברשימה נבחרות על סמך "גישתן ופעולתן בתחומי השמירה על הסביבה, מעורבות חברתית והיכולת לעמוד בעתיד במשימות הללו".
כיצד אתם מקפידים על היותכם חברה ששומרת על הסביבה?
"אפסון פיתחה מספר תקנים פנימיים, המבטיחים שכל המוצרים יעברו הערכת יעילות וניצול אנרגיה, וכן בדיקת חומרים כימיים. השימוש בתקנים אלו, דוגמת תקן 3R (קיצור של Reduce, Reuse, Recycle) כחלק ממערכת הבטחת האיכות, מבטיח שהמוצרים של אפסון יהיו ירוקים ונקיים ככל שניתן".
החזון : משרד ללא נייר
טובעים בניירת? למי שעובד בסביבה משרדית ומחפש פתרונות ירוקים, אשר גליקמן, מנכ"ל משותף, אמ.פי.אל מערכות לניהול ואחזור מסמכים בע"מ מבטיח שיש פיתרונות.
"החברה, באמצעות מתודלוגיות שונות הקשורות בין היתר לתרבות הארגונית והניהולית, מטמיעה שיטות עבודה שמעבר ליעילות העבודה ומעבר לעבודה חכמה יותר והגיונית יותר, החברה שלנו בעצם מלמדת ארגונים לנהל את הידע של הארגון באמצעות מערכת טכנולוגית לניהול ואחזור הידע. שיטות העבודה המוזכרות לעיל מביאות את הארגון לקבל ולהעביר ידע בארגון ומחוצה לו באמצעות כלים טכנולוגיים ובאמצעות תוכנת ה Office Light של החברה. עבודה נכונה באמצעות אותה תוכנה מביאה בהכרח לחיסכון משמעותי במשאבי משרד יקרים וירוקים: נייר, קלסרים, טונרים של מדפסות, ארגזים לארכיון ועוד".
איך אתם מגיעים לעבודה? משנים הרגלי נהיגה וחוסכים בדלק
החשיבה הירוקה עובדת שעות נוספות ומובילה לשלל יוזמות בארגונים השונים. לדברי, אסף גבעתי, סמנכ"ל תפעול, מטריקס, מטריקס אימצה את התרבות הארגונית הירוקה תוך כדי שילוב בין חשיבה סביבתית ומודעות חברתית גבוהה, הקפדה על חסכון והתייעלות תפעולית. "גילינו שיש בחברה מספר מנהלים 'משוגעים לדבר' כמו למשל, נועם קום, מנהל תחום הרכב, שהמודעות לסביבה חשובה לו והוא מוכן להשקיע זמן ומאמץ למטרה זו. על בסיס זה החלטנו למנף את המאמץ המשותף ולתעל אותו גם למטרות חיסכון.
קום לדוגמא, היה בין הראשונים שהנהיג תרבות נהיגה ירוקה, חסכונית באנרגיה, אימץ את תפנית – מערכת ה- ERP של מטריקס, ככלי למעקב חודשי אישי של כל עובד ועובד אחר הרגלי הנהיגה שלו וסחף עימו, באמצעות פרסים ותגמולים את כל עובדי החברה, כולל בני משפחותיהם. תוכנית זו לשיתוף העובדים בחסכון בדלק חסכה לחברה מאות אלפי שקלים ברבעון האחרון ומחצית הסכום חזר לעובדים כמענק בשכר.
כיו"ר פורום נוהגים הייטק, רתם נועם לנושא את כל ענף ההייטק. בנוסף כל עובדי החברה, בכל אתרי החברה חוסכים בחשמל, גם באמצעות בקרים ייעודיים שהתקנו למטרה זו, משתמשים בפינות מיחזור שיצרנו בכל מקום וממעטים בהדפסות ובשימוש בנייר".
רוצים להשאר מעודכנים? הצטרפו לקהילת מנהלי הגיוס שלנו בלינקדאין!