מאת: בתיה וייסמן
מתי בפעם האחרונה בדקתם את מכלול התנאים הנלווים לשכר שאתם מציעים לעובדים שלכם? אם לא, ייתכן וזה הזמן. בעידן של תנודות כלכליות וחוסר וודאות, העובדים אינם מסתפקים בשכר בלבד ובוחרים את מקום העבודה שלהם לפי התנאים שהוא מציע - ואם הם מועילים עבורו.
דו"ח מחקר של SHRM (Society for Human Resource Management) שפורסם ביוני 2013 חושף את השינויים שממשיכים להתרחש בתחום זה בקרב הארגונים. במסגרת המחקר, נסקרו כ-518 מנהלי משאבי אנוש מרחבי העולם, במטרה להבין מה היו התנאים הנלווים הפופולאריים ביותר בשוק העבודה בשנה האחרונה. הנה ארבעת התחומים שבלטו במיוחד.
0
1. עבודה גמישה לסוגיה
0
כאשר נשאלו השנה 550 מגולשי AllJobs בסקר אנונימי "מה הופך מקום עבודה לאידיאלי?" הבחירה הראשונה שלהם הייתה "אפשרות לעבוד מהבית". יותר מהטבות הקשורות למזון, אירועי רווחה ואפילו סידור נוח לילדים.
כמעט שליש מהעובדים חושבים שעבודה מהבית הופכת עבודה לאידיאלית. נתוני סקר AllJobs
ואכן, האופציה לעבודה גמישה (כמו עבודה מהבית, חלוקת שעות העבודה ועוד) מאפשרת לעובדים לאזן בין עבודתם וחייהם אישיים, וצוברת פופולאריות עצומה בשנים האחרונות.46% מהנשאלים ציינו איזון בין עבודה לחיים האישיים כהיבט המשפיע בצורה משמעותית מאוד על שביעות רצון בעבודה, ויש להניח שהמספרים רק יעלו – גם בזירה הישראלית.
אם אתם עוד לא שם, אולי זה הזמן לחשוב אם לאפשר עבודה גמישה זה אופציה ריאלית מבחינתכם. כדאי לכם: יוזמות אילו לרוב אינן כרוכות בעלות גבוהה, מגבירות משמעותית את שביעות הרצון של העובדים, מפחיתות עזיבה ומביאות להוצאות ביטוח נמוכות יותר.
0
2. פיתוח קריירה, הכשרה והתמקצעות
העובד החדש שואף לפתח את עצמו מבחינה מקצועית, וגם מצפה מהמעסיק שיפעיל בנושא עבורו. ואכן, לאחר ירידות הדרגתיות במהלך חמש השנים האחרונות, נראה כי תחום הזה נמצא שוב במגמת עלייה. בין ההטבות בו נכללות הכשרות מחוץ לעבודה (מוצע על ידי 85% מהמעסיקים), אימון לפיתוח מיומנויות שאינן קשורות ישירות לעבודות שבאחריות העובד (44% מהמעסיקים) ותוכניות חונכות פורמאליות (20% מהמעסיקים).
חברה ישראלית אחת שכבר הכירה בחשיבות הדאגה להתמקצעות העובדים היא קבוצת איסתא. "אנחנו שמים דגש רב על פיתוח כישורי העובדים", אומר יוגב גולדיס, רכז הגיוס ומשאבי האנוש של החברה. "על כן, אנחנו מארגנים הדרכות למאות עובדינו בתחומים מגוונים בתיירות (הדרכות בנושא סקי, תיירות ספורט ומוזיקה, כפרי נופש, אתרים אקזוטיים ועוד) שמועברות על ידי טובי המומחים - וזאת על מנת להפוך אותם לטובים ביותר בענף. העובדים מרגישים שאנחנו משקיעים בהם ושאכפת לנו מהם, ובהתאם גם נותנים לנו פידבק חיובי בסוף ההדרכות. עבורנו, החלק הנחמד הוא לשמוע שהסוכנים השתמשו בידע שקיבלו בהדרכות והצליחו להגיע להישגים גבוהים ולסיפוק רב."
8
3. תכניות רפואה מונעת ואיכות חיים
0
כשמעודדים אותנו בכל מדיה אפשרית לשמור על הבריאות, לא נותר למעסיקים אלא לקפוץ על הרכבת. לפי הסקר, בחמש השנים האחרונות מספר הארגונים המספקים תכניות ותמריצים הקשורים לבריאות ואיכות חיים גדל בצורה משמעותית. להמחשה, ב-2009 עמד אחוז המעסיקים שהעניקו תכניות אימון לאורח חיים בריא עמד על 33, וב-2013 זינק ל-48.
בארץ, אנחנו עוד לא לגמרי שם, אבל אנחנו בהחלט הולכים בכיוון הזה. חברות וארגונים רבים מתחילים לשלב בהדרגה נושאים הקשורים לבריאות ואיכות חיים בתכנית ההטבות לעובדיהן.
אם גם אתם משלבים תחומי בריאות ואורח חיים בתכנית ההטבות של הארגון - אל תתביישו לתקשר זאת. יש לכך חשיבות תדמיתית רבה הן מבחינת העובדים הקיימים, הן מבחינת המועמדים הפוטנציאליים והן מבחינת מיתוג.
4. חיסכון פנסיוני וייעוץ פנסיוני
0
מספיק לכם לשמוע את הביטוי "חיסכון פנסיוני" כדי לשקוע בתנומה? גם העובדים. המעסיקים הבינו זאת ופעלו בהתאם. הסקר מראה כי ב-2013 חלה עלייה גלובאלית משמעותית בכמות המעסיקים המציעים תכניות חיסכון פנסיוני וחיסכון ארוך טווח המסובסדות על ידי המעסיק. עלייה נוספת חלה גם במספר הארגונים המציעים לעובדיהם ייעוץ חיסכון והשקעות אישי, וכן ייעוץ לצורך הכנה לפרישה (כולל ייעוץ לא כלכלי).
זה נכון בהחלט גם לגבי ישראל. "בשנים האחרונות מתרבים אירועים במשק המשפיעים ישירות על גובה החיסכון הפנסיוני שלנו, כגון: החלת חוק פנסיית חובה על כלל העובדים, העלאת גיל הפרישה (בעקבות עלייה בתוחלת החיים), הסדרי חוב מיטיבי לכת עם טייקונים ועוד", אומרת גלית דוד ותיקאי, סמנכ"לית שכר ותפעול ב-AllJobs. "לכל אלו יש השפעה על גובה הפנסיה שתיצבר לכל אחד מאתנו ועל יכולת המחייה שלנו בזמן הפנסיה. על רקע כל אלו, התרבו מאד הפרסומים בתקשורת, המבקשים לעורר ולעודד את העובדים לעקוב אחר החיסכון הפנסיוני שלהם: להיות מודעים לתנאים, לגובה דמי הניהול, לעקוב אחר הדיווחים מחברות הביטוח ולבדוק נתונים וסכומי ההפקדות. יש אף הגורסים שיש ללמד חינוך פנסיוני כבר בבתי הספר. גם מגמות החקיקה האחרונות תורמות לכך שהעובד חייב לגלות מעורבות ואחריות אישית בנושא.
ואכן, יותר ויותר עובדים מגלים עניין בהסדרים הפנסיונים שלהם ויודעים להעריך מעסיקים המגיעים להסדרים שטובים להם. מתן יעוץ פנסיוני ממומחה, שבודק את תקינות התוכנית והתאמתה הספציפית לעובד ולתנאיו האישיים – היא הטבה אשר נתפסת כיום כבעלת ערך רב."
דו"ח המחקר מסתיים בהמלצה חמה לכל מנהל משאבי אנוש המרכיב תכנית הטבות: השתמש במשוב כדי לבחון את שביעות הרצון מההטבות. ואכן, מרבית הארגונים הנסקרים דיווחו כי הם סוקרים את תכנית ההטבות שלהם פעם בשנה.
"אתה יכול להציע הטבות במשך שנים, מתוך מחשבה שהטבות אלו הן מה שהעובדים רוצים" מסביר כריס קוסטלו, מנהל חברת CBG Benefits Inc. "יחד עם זאת, סקר קצר האורך פחות מחמש דקות יכול לגלות כי העובדים כלל לא מעריכים את ההטבה היקרה ביותר בסל ההטבות של הארגון. משוב מהעובדים יכול לשפר פלאים את חבילת ההטבות ובהתאם לכך את שביעות הרצון של העובדים".
הכתבה נכתבה על ידי AllJobs עבור אתר themarker
רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקהילת מנהלי הגיוס שלנו בלינקדאין!