עולם העבודה - מאמרים » מדור קריירה » אחד שיודע: מי העובד הכי חשוב במשרד?

אחד שיודע: מי העובד הכי חשוב במשרד?

האם חברי ההנהלה הם האנשים החשובים ביותר בארגון? לא בטוח. כשבוחנים לעומק את המבנה ההיררכי של מקום העבודה, מתגלים העובדים שכולם פונים אליהם תדיר, בבקשות מקצועיות וגם אישיות. 5 הטיפוסים אליהם כדאי לחבור

מאת: נטלי ברון, מנהלת תוכן בנושא עבודה וקריירה

בכנס גיוס עובדים שנערך בתחילת 2013 סיפר בני חיים, מנכ"ל "אינטלגנציה ארגונית", על סקר שערך כדי לגלות מיהם העובדים המשפיעים ביותר בחברה שהעסיקה אותו כיועץ. בסקר, נשאלו העובדים למי הם היו פונים בנושאים מסויימים, כשבכל נושא הם התבקשו לסמן רק שם אחד. תוצאות הסקר הפתיעו את כולם, והראו כי רוב האנשים בחרו לפנות לעובדים שתפקידם אינו בכיר או חשוב במיוחד - לעתים אפילו לכאלו שהיו "שקופים" בעיני ההנהלה הבכירה.

המסקנה: לפעמים התפקיד, גם אם אינו כולל ישיבה בחבר המנהלים, הוא זה שמחזיק בתוכו את הכוח. במקרים אחרים, האדם עצמו הוא זה שמשפיע על תפקידו ועל סביבתו.

אז מיהם האנשים המשפיעים ביותר במשרד? הנה 5 שאולי חולפים לכם בדרך כלל מתחת לרדאר, אבל לדעתנו כדאי לכם להתחיל להתיידד איתם.

1. המזכירה

מדי חודש, מוצעות בישראל כ-2,000 משרות בתחום האדמיניסטרציה. זאת לעומת כ-400 משרות בלבד בתחום המשפטים, ו-300 בתחום משאבי האנוש. אין ספק שמדובר בביקוש גבוה, וזו בהחלט המשרה שבלעדיה הארגון יתפקד בכאוס מוחלט.

מדוע היא חשובה? למנהלת המשרד (יכולה להיות גם פקידת קבלה, או מזכירה של מחלקה אזוטרית יחסית) יש כוח רב שנובע מכמות ומרגישות החומרים שעוברים תחת ידיה; החל בסיכומי ישיבה חשובה וכלה במכתב הפיטורים שלכם. היא יודעת הכל לפני כולם: מה הנושא החם שבו עוסקת ההנהלה, מי פוטר, מי גוייס, איזה עובד לשעבר תובע את החברה ואפילו - אם כל הספינה שוקעת. היא נכנסת לישיבות, סורקת מסמכים ולעתים אף מאזינה לשיחות ועידה. בנוסף, בידיה יומן הפגישות של כל המי ומי. אם תסתכסכו איתה, אל תתפלאו שהפגישות השוטפות שלכם נופלות בדיוק בשעה הגרועה ביותר ביום.

ולמה כדאי להתחבר איתה? כי ידע הוא כוח. ולה יש הרבה ממנו. בנוסף, היא הצומת המרכזי שדרכו הכל עובר בחברה.


הכוח האמיתי מאחורי המשרד. מזכירה

2. האיש הטכנולוגי

מיהו אותו איש טכנולוגי? זה יכול להיות עובד שזהו תפקידו הרשמי, כמו למשל איש IT, או פשוט עובד שניחן במגע קסם משלו, כזה שהמכשירים האלקטרוניים מקשיבים לו ומתחילים לעבוד מיד כשהוא מגיע.

מדוע הוא חשוב? "נתקע לי המחשב", "אני צריך כבל", "למה הג'ימייל לא עובד" - נשמע לכם מוכר? תקלות טכניות שונות ומשונות - הן מנת חלקנו כעובדים בעידן הממוחשב. הן גם "הלחם והמים" של האיש עם הכישורים הטכניים, שלפעמים מצליח, בעזרת טפיחה קלה על הצג, לתקן את מה שאתם כבר הרסתם. במקרים אחרים, הוא מסייע במקומות שבהם נדרש ידע מעמיק יותר. כך שכל מי שהוא נאחס טכנולוגי או סתם זקוק לקצת סיוע - יכתיר את האיש הטכנולוגי כגיבור היום.

ולמה כדאי להתחבר איתו? כי בפעם הבאה שקובץ חשוב שלכם יימחק בטעות או ילך לאיבוד - תהיה לכם כתובת שלא תהסס לעזור. ובינינו, גם אם הוא חייב לעזור לכם מתוקף תפקידו, במודע או לא במודע כולנו מעדיפים לעזור קודם כל למי שיותר חביב עלינו.

 


האיש הטכנלוגי. אולי הבורג החשוב ביותר במערכת

3. האחראי על הצ'ופרים 

ברוב החברות יש אדם שאמון על רווחת העובדים - בין אם זה תפקידו העיקרי, או חלק קטן משאר תפקידיו. תוצאה נלווית של הג'וב הזה היא משרד שמלא באופן תמידי בצעצועים ושלל דוגמיות (ניסיתם פעם לבחור מתנת יום הולדת שתתאים ל-200 עובדים?). 

מדוע הוא חשוב? הוא האיש שיעזור לכם להגיע בבוקר עם חיוך, להרגיש שאתם לא עוד בורג במערכת, אלא גלגל שיניים מאוד חשוב. מלבד זכירה של יום ההולדת שלכם, הוא עומל שעות נוספות כדי לחבר את עובדי המשרד השונים לעשייה ולאסטרטגיה של החברה וכמובן - מחזיק בידיו את הצ'ופרים הכי שווים.

ולמה כדאי להתחבר איתו? כי בימים קשים הוא יכול לפנק בלוח שנה או צעצוע לשולחן והוא זה שיודע, מן הסתם, איזו מתנה מקבלים השנה לחג, מתי יש טיול, וכמובן - אם אפשר להבריז מהטיול.

 


אין כמו פינוק קטן בימים קשים. האיש שאחראי על הצ'ופרים

4. הגורו השקט

אם יש דוגמא קלאסית לעובד שמצליח לבסס כוח חברתי עצום ולפעמים אפילו להיות מוקד עליה לרגל (וכדברי ח"נ ביאליק לשמש כ"קן לתפילותיי הנידחות") זהו "הגורו השקט".

מדוע הוא חשוב? לרוב, הוא יודע הכל על הכל ועל כולם, כשלאף אחד אחר עוד אין מושג. הוא ניחן ביכולת ייעוץ שנמתחת מהנושאים האישיים ביותר ועד התנהלות האסטרטגית בתוך החברה. תוכלו למצוא אותו מסתודד תמיד עם עדת מעריצות בפינה נידחת במטבח, כשעל פניו ארשת פנים דרמטית במיוחד. "אז מה אתה אומר, כדאי לי להתפטר או לחכות שיפטרו אותי"? או "מתי אתה חושב שכדאי לי לספר שאני בהריון?" ואפילו… "אני חושבת להיפרד מהחבר שלי / להתחיל ללמוד / לנסוע לגוואטמאלה" - הם רק חלק מהדברים שאיתם הוא מתמודד. בקיצור - העובדים פונים לגורו הגדול בכל בעיה שמציקה להם.

ולמה כדאי להתחבר איתו? כי הוא זה שיודע לאן הרוחות מנשבות ולכן יכול לתת את העצה הכי טובה ומדויקת בשטח.  


הגורו השקט, האיש שכולם מעדיפים לפנות אליו

5. איש הכספים

איש הכספים יכול להיות מנהל החשבונות, חשב השכר ולמעשה - כל מי שיודע ומבין באותם דברים שלכם אין את הסבלנות לחקור לעומק. גם כאשר יש להם חשיבות רבה על ההווה, העתיד וחשבון הבנק שלכם.

מדוע הוא חשוב? רובנו לא מבינים במספרים. ועם יד על הלב, גם אם יסבירו לנו במה מדובר זה ידרוש מאיתנו מאמץ נפשי אדיר להצליח להבין את זה, או יתרה מכך - לרצות להבין את זה. אך כשאנחנו חוששים שהעצלנות הפיננסית שלנו עולה לנו ביוקר, מתעורר הצורך לקבל תשובות ענייניות - ומנהל הכספים הוא האיש הנכון למשימה.

 

ולמה כדאי להתחבר איתו? בין אם מדובר בשורה סוררת בתלוש השכר שלנו, או בשאלה אודות הביטוח הפנסיוני שלנו - הוא האיש שאצלו נמצאת התשובה. כמו כן, הוא זה שאחראי על עניינים מנהליים, כגון איחורים, חיסורים ואישורי מחלה (שהבאנו חודשיים אחרי הזמן...) אז כדאי לחזק את מערכת היחסים איתו.


תלוש שכר: איך אפשר לקרוא את זה?

חושבים שיש עוד מישהו שפיספסנו? אתם מוזמנים לכתוב לנו על כך בפייסבוק.

עוד כדאי לקרוא:

כיצד לעבוד ב-Open Space ולהישאר בחיים

טיפוסים שכנראה תפגוש במרכז הערכה

שתף