לכל משרד יש את הפוליטיקאים שלו, אלה שיודעים כיצד לפרגן לאגו של הבוס כדי לבסס את מעמדם, עם מי ליצור קשרים ובאיזו דרך לפעול כדי לקדם יוזמות ולטפס במעלה ההיררכיה הארגונית.
גם אם אתם לא ממש אוהבים להתעסק בפוליטיקה, הרי שכשאתם מגיעים לארגון חדש כדאי שתכירו מקרוב את הנפשות ותבינו איך הן חושבות ופועלות וזה כולל, הכרות מעמיקה עם הכללים הלא כתובים של מקום העבודה ועם מה שקורה מאחורי הקלעים. כן, ממש כך, עבודת תחקירנות זו תאפשר לכם להבין תהליכים, בחירות ועוד החלטות ואינטראקציות בין הממונים, העמיתים ואפילו בין עובדי המשרד ללקוחות המשרד.
פוליטיקה משרדית או פוליטיקה ארגונית היא חלק בלתי נפרד מהווי המשרד. למעשה, מסקר שערך לפני מספר שנים העיתון "לוס אנג'לס טיימס" עולה כי מנהלים אמריקאים מבלים כ-19% מזמנם בהתעסקות בפוליטיקה משרדית ומקדישים קרוב ליום בשבוע כדי לפתור סכסוכים בתוך החברה. וכשאנחנו מציינים סכסוכים הכוונה היא למשברים שפרצו בין צוותים ועד מריבות קטנות על מי אכל למי את התפוח שהיה במקרר.
דורית קיי, יועצת ארגונית שמתמחה בפיתוח אישי וארגוני מסבירה שפוליטיקה היא מושג שמקורו מהשפה היונית-פוליטיקוס-עירוני, והוא מתייחס למדיניות, פעילות ומערכת יחסים של שלטונות בתוך מדינה ומחוצה לה. "אנו משתמשים במונח פוליטיקה גם כדי לתאר שיטות ניהול של גופים ציבוריים וארגונים".
לדברי דורית, המונח פוליטיקה מעורר אצל לא מעט אנשים תגובות שליליות, מכיוון שלפוליטיקה פירוש נוסף והוא מערכת יחסים שיש בה ערמה, תחבולה והתנהגות שיש בה תכסיסים. "על כן, פוליטיקה משרדית היא מערכת היחסים שנמצאת במקום העבודה-במשרד או בארגון בו אנו עובדים. רצוי לזכור שמערכת יחסים זו היא מורכבת, כיוון שהיא כוללת מערכת יחסים בין עמיתים לעבודה, יחסים בין עמיתים לממונים וממונים לכפיפים, ורשת זו מצריכה מן העובד לעתים יצירתיות רבה כדי לקדם את עניני העבודה ואת מעמד העובד עצמו מבלי לפגוע בעובדים אחרים ולהיפגע לבד".
פוליטיקלי קורקט
הגעתם למקום עבודה חדש ואתם מרגישים שכולם סביבכם בעניינים ורק אתם חשים אאוטסיידרים? כיצד תתנהלו בנבכי הפוליטיקה הארגונית? לדברי דורית, קיום מערכת יחסים טובה בין עובדים במשרד היא מלאכת מחשבת, שמצריכה יצירתיות רבה, מחשבה, ותכנון. "המשפט של סוף מעשה במחשבה תחילה תופס מקום נכבד בבנייה של מערכת יחסים מקדמת תוצאות ארגוניות ואישיות".
נשמע מסובך? ישנם אנשים שבאופן אוטומאטי יודעים כיצד לפעול ולהגיב במצבים שדורשים תמרון, טאקט או כפי שנהוג לומר – להיות פוליטיקלי קורקט כשצריך. אך למי שמרגיש שקשה לו "לשחות" בפוליטיקה המשרדית, הנה מספר גלגלי הצלה שיעזרו לכם בדרך:
צפייה לפני שאנו מגיבים בתגובות אוטומטיות שלנו לאירועים שקורים במשרד, רצוי לראות ולצפות במערך הכוחות במשרד. מי היא הדמות הדומיננטית, מהם מטבעות הלשון שדמות זו משתמשת, מתי התגובה היא חיובית ומתי היא אולי אגרסיבית. בצפייה זו ניתן לאתר מי הוא ה"כוכב " של המנהל או המנהלת שלנו. נסו לראות מהם התכונות או אורח הדיבור שהופכות את "הכוכב" לכזה.
דורית קיי
הקשבה על מנת להיות מסוגל לערוך "תצפית" לשם למידה על מערכות היחסים בארגון, רצוי להקשיב למה נאמר ולאייך נאמרים המסרים. הקשבה זו היא הקשבה לא לקולות הפנימיים שלנו בזמן שהיד השני מדבר אלא למסרים, לצורת הדיבור ולשפת הגוף של הדובר.
מודעות נסו לאתר מי היא הדמות שמרגיזה אתכם במשרד מדוע הדמות מצליחה לעורר בכם רגשות של חשש או אי נוחות. חשבו כיצד תוכלו לשפר את מערכת היחסים אתה – ניתן כמובן להבליג, אך רצוי לשפר את הדינאמיקה בדרכים שונות. למשל, לפעמים קולגה מרגיזה אותנו בתוך קבוצה כי היא משתייכת לקליקה מסויימת, אך אם ניפגש אתה באופן יחידני נגלה שיש לנו הרבה מן המשותף. דרך שנייה היא לנסות להבין מאיזה מקום היא פועלת. לפעמים מדובר בכלל בגורמים חיצוניים שמקשים על אותה דמות ומעכירים את האווירה במשרד או חוסר תקשורת ביניכם שהפכה למריבה רק משום ששניכם גיבשתם זה על זו דעה שלילית בלי באמת להכיר ולדבר.
תכנון בבואכם לשוחח עם דמות שבה אתם מזהים קושי להגיד את הדבר הנכון במקום הנכון, רצוי לתכנן את המסרים מראש. תכננו סימולציות של מצבים אפשריים במשרד. בכל מקרה, אם אתם מזהים שהמענה שאתם עומדים לתת אינו טוב דיו, שקלו לתת תשובה בנוסח : על לחשוב על כך, או אבדוק ואחזור אליך. זכרו במערכת יחסים בין 2 גורמים האחריות לתקשורת מקדמת היא של 100% בתוך מערכת של של 50% . אתם יכולים לעשות את הכי טוב שאתם יכולים במציאות הקיימת כשאתם לוקחים אחריות על עצמכם ולא על הצד השני.
אסטרטגיות פוליטיות חיוביות
במאמר "לנצח בפוליטיקה משרדית מבלי למכור את נשמתך" באתר monster מוצגות אסטרטגיות חיוביות שיוכלו להוביל אתכם בדרך הנכונה להצלחה. כך שבמקום לבצע מהלכים פוליטיים שעלולים לבוא על חשבון מישהו אחר, תוכלו לתעל את האנרגיות שלכם למקום חיובי ועדיין לשלוט בעניינים הפוליטיים. כך למשל, מוצע במאמר להציע עזרה לעמיתים בעבודה, כדי שיבחינו בעבודתכם ותקבלו על כך את ההערכה הראויה – מומלץ לשלוח מדי יום מייל עדכון סטטוס פעילות בתפוצה לאנשים הרלוונטיים לפעילותכם ברחבי המשרד ובו דיווח היכן עומדות המשימות שלכם וכולי. כמו כן, כדאי לשים לב אם ישנם עמיתים לעבודה שמנסים לפגוע במוניטין שלכם כדי להתקדם על חשבונכם. כאן כדאי לכם להיות תמיד עם יד על הדופק ולשים לב, האם מעלימים מכם מידע חיוני ואם כן, מי עומד מאחורי העלמת האינפורמציה החשובה? בישיבות עבודה האם תמיד יש מישהו ספציפי שנוטה שלא להסכים אתכם? זה האדם שכדאי להתקרב אליו כדי לשנות את דעתו. כמו כן, אם ישנן קליקות במקום העבודה במקום לצאת נגד הקליקה נסו ליזום משהו מעניין ולעורר התלהבות עם רעיון אחר וכך למשוך אנשים להצטרף אליכם.
אמצו לכם מנטור
דמות דומיננטית שמוכנה לקחת אתכם תחת חסותה, מנהל, בכיר בהנהלה וכולי, תוכל לעזור לכם להתאקלם במשרד ולשדרג את הסטטוס. כמו כן, תוכלו להרוויח הרבה מתוך הידע והניסיון של המנטור ולקבל ליווי צמוד לאורך הדרך. כך יהיה לכם גם עוגן שיוכל לשמש אתכם כשאתם מרגישים שנמאס לכם לחתור או לחילופין – להדוף שמועות במשרד, להתמודד עם רכילויות מרושעות וכולי. המנטור ינתב אתכם נכון, יכיר לכם אנשים נכונים ויתמוך בהם בסיטואציות בהן תרגישו שיש מי שיוצא נגדכם ללא סיבה הגיונית. המנטור הוא המורה הרוחני ממנו תוכלו לשאוב את האנרגיה שאתם צריכים כדי להבין ולהתמודד עם הפוליטיקה הארגונית.
ואם בכל זאת נמאס לכם מהפולטיקה והאוירה בעבודה, תמיד תוכלו למצוא מקום שמתאים יותר לערכים שלכם. אל תהססו להחליף עבודה במצבים שבהם אתם מרגישים תקועים.