התחבר
כבר נרשמת לאתר? התחבר כאן
 
מעסיק חדש? כאן נרשמים
ההודעות שלך
הטיוטות שלך
הגדרות
ממשק ניהול גיוסים
יצירת משרה חדשה
התנתק
מוצרי מדיה: פתרונות גיוס אישיים
מיון - שרותי מיון
השמה - שרותי השמה
חדשות קריירה
כתבות למגייסים
דף הבית - גיוס עובדים » מדור עולם הגיוס » אחריות חברתית: למה אתם חייבים את זה - גם לגיוס?

אחריות חברתית: למה אתם חייבים את זה - גם לגיוס?

תרומה לקהילה היא כבר מזמן לא עניין לאדם הפרטי, אלא גם לחברות וארגונים. ולמה זה מרכיב הכרחי לגיוס שלכם? התשובה בפנים

מאת: בתיה וייסמן
 
"אחריות תאגידית" היא מונח המתאר בכללי התנהגות של חברות המבקשות להיחשב כ"חברות הגונות", שמתייחסות כראוי למחזיקי העניין סביבן. בעבר, חברות וארגונים היו עוסקים בפעילות פילנתרופית אחת לכמה זמן, הן מתוך רצון אותנטי, והן מתוך כוונה לשפר את המותג. אך בשנים האחרונות חל שינוי בתפיסה, כאשר חברות רבות הבינו כי אחריות תאגידית מסייעת גם להכנסות. כתוצאה מכך, הן החלו ליישם את הנושא כחלק מהאסטרטגיה הארגונית שלהן.


 
מה הקשר בין מותג בינלאומי, אחריות חברתית ו...חלב?

דוגמא מעניינת לפעילות כזו מגיעה מחברת המזון הגלובלית נסטלה. כדי לחדור לשוק ההודי, נזקקה נסטלה למקור מקומי משמעותי של אספקת חלב. החברה קיבלה אישור מהממשלה לבנות מחלבה שאליה היה אמור לזרום חלב המגיע מאיכרי האזור. אך התברר כי היה קושי לקבל חלב איכותי מהאיכרים העניים. נסטלה החליטה להשתמש בנסיבות גם כדי לסייע לקהילה - ולהרוויח פעמיים.

כדרך פעולה, היא בנתה חדרי קירור ויצאה לשטח, אל האיכרים, יחד עם וטרינרים ואגרונומים, תזונאים ואנשי בקרת איכות - והביאה את החלב אליה במו ידיה. עבודת הצוותים לא רק השיגה מטרה זו, אלא גם הביאה לשיפור איכות מזונן של הפרות, תמותת העגלים ירדה ותפוקת החלב עלתה. כפועל יוצא גם שופרה איכות חייהם של האיכרים. הם קיבלו תשלום גבוה יותר (ממה שהוסכם עם הממשלה) עבור תוצרת החלב שלהם, והצורך שלהם לקבל הלוואות פחת מאוד. כמו כן, חלה עלייה ברמת חייהם של תושבי האזור (להמחשה, חל גידול עצום במספרם של בתי הספר החדשים שנפתחו בו). לפעילות זו הייתה תהודה ברחבי המדינה, ובעקבותיה דיווחה נסטלה גם על ביקוש הולך וגובר למוצריה.

וחוץ מתועלת כלכלית, מוסרית, מיתוגית וערכית - איך המושג הזה חשוב מאוד גם בהקשר של גיוס עובדים? יש לנו כמה תובנות מפתיעות עבורכם בנושא.


 
נתחיל בשורה התחתונה: אחריות חברתית תאגידית חשובה למועמדים. מודעות סביבתית וחברתית היא מגמה שהולכת ומתגברת ברחבי העולם בשנים האחרונות, ויש לה השלכה גם בהקשר זה.
מחקר שנערך בקרב סטודנטים לתואר שני במנהל עסקים ב-אוניברסיטאות מובילות ברחבי העולם הראה שסטודנטים (או מועמדים פוטנציאלים, בשבילכם) מקנים חשיבות רבה מאוד לאחריות חברתית, ומיקמו אותה במקום השני, אחרי יחס לעובדים, בקריטריונים לבחירת מעסיק מקום עבודה. מחקר נוסף שנערך ע"י אוניברסיטת קורנל בארה"ב, בדק את ההשפעה של אחריות תאגידית על משאבי אנוש בקרב סטודנטים ומועסקים צעירים. המחקר מצא כי 90% מהמשיבים מעדיפים לעבוד בחברה בעלת אחריות חברתית חזקה, ו-65% מהם אף מוכנים לעבוד תמורת שכר נמוך יותר לצורך מטרה זו. אז נכון, זוהי כרגע מגמה עולמית יותר מאשר מגמה מקומית, אולם היא מחלחלת גם אלינו בהדרגה, ולא מעט מועמדים אוחזים בעמדה בנושא.
 
המקרה של טימברלנד: התכנית הסביבתית שסחפה מועמדים
 
דוגמא טובה להשפעה של אחריות חברתית תאגידית על גיוס ושימור עובדים ניתן למצוא אצל חברת טימברלנד. מותג האופנה האמריקאי מקיים בעשרים השנים האחרונות תכנית הנקראת Path of Service"", המקנה לעובדים עד 40 שעות של תרומה לקהילה (בתשלום כמובן) במגוון תחומים הקשורים בעיקר לסביבה: ניקוי חופים, שתילת עצים ועוד. כדי לעודד את העובדים, כמות השעות בהן התנדבו תוגמלו, והופיעו בתלוש המשכורת החודשי, לצד שעות העבודה הרגילות. ולהשפעה על הגיוס? בסקר פנימי שנערך בתור החברה בדיעבד, 67% מהעובדים אמרו כי לתכנית הנ"ל היה תפקיד משמעותי בבחירה שלהם לעבוד בטימברלנד.

מלבד ההשפעה החיובית על גיוס ושימור עובדים, בטימברלנד מאמינים כי התכנית גם משפיעה על הצרכנים. "אנו מותג שמונע מערכים,” טוען סמנכ"ל האחריות התאגידית בחברה. "וכאשר צרכנים רואים אותנו כחלק פעיל בקהילה ושאנו משרתים אותה -  זה רק מחזק עבורם את הדימוי האותנטי שלנו כמחויבים לסביבה ולקהילות".

איליין כהן, לשעבר סמנכ"לית משאבי אנוש ואחריות חברתית של חברת יוניליוור ישראל וכיום מנכ"לית משותפת של חברת ביונדביזנס בע"מ, המתמחה בייעוץ בתחום האחריות החברתית - סביבתית, מסבירה על אספקט נוסף המקשר בין אחריות תאגידית לגיוס עובדים: שוויון הזדמנויות והוגנות בתהליך הגיוס. "עסק שיש לו כוח עבודה הומוגני הוא עסק מפלה. עובדה", היא אומרת. "יכול להיות שאינם רוצים להפלות, יכול להיות שאינם מאמינים כי הם מפלים אבל, אם כוח העבודה שלהם אינו מגוון, ההפליה קיימת. זו האמת המרה. זה לא מספיק לחכות שאנשים מרקעים שונים יגישו מועמדות. צריך לחפש אותם וליצור תכניות גיוס מותאמות אליהם על מנת לאפשר הזדמנות שווה אמיתית."

והנה דוגמה נוספת, בדוגמת התרומה הצנועה שלנו לקהילה, ממש מהחודשים האחרונים - תרומת מחשבים לבית הספר "אחווה" ברמלה.



 
מסקנה? שילוב של הנושא באסטרטגית ה-HR של הארגון לא רק תועיל לו בהיבט הכלכלי והמיתוגי - אלא גם יביא אליו מועמדים נוספים. ואפילו לא צריך להרחיק עד להודו. תכניות מסודרות לפעילות קצרת או ארוכת טווח של הארגון בשלל תחומים חברתיים וסביבתיים הן צעד מבורך עבורכם. וחשוב לא פחות מבחינתכם - גם לשווק אותן כלפי חוץ.
 
שתף