לא תמיד שווה לחכות לקידום. ההצעות המפתות, ההעלאה המבוקשת בשכר, שדרוג המשרה או שיפוץ הטייטל לא יגיעו כל כך מהר. לרוב, יעבור זמן רב עד שהמעסיקים יגלו שיש להם כוכב אמיתי במשרד ולכם כבר אין סבלנות להתקדם הלאה.
אז איך מתקדמים בלי לקבל קידום רשמי? ממציאים את עצמכם כל יום מחדש, מרחיבים את סמכויות התפקיד, יוצרים פרויקטים, מציעים רעיונות בלי ששאלו לעצותיכם, תופסים בולטות בעבודה ומושכים תשומת לב.
לענבל רובמן משיאים אימון ויעוץ עסקי, טיפים שישיגו לכם בדרך עקיפה את הקידום הנחשק.
הקמפיין: מי אני מה אני?
ונתחיל בבדיקה עצמית – למה אני שווה? למה כדאי להעסיק אותי? מה התכונות הטובות שלי ואיך הן באות לידי ביטוי ומשרתות את המערכת ואת המעסיק שלי? האם אני עובד מיומן? בעל ותק וניסיון? עם גישה טובה לאנשים? שאפתן? פותר בעיות? חייכן? דייקן? אמין? סבלני? נאמן?
הסתכל על הרשימה ומתוך שכך- על עצמך. מהם היתרונות שלך, מהם הדברים שאתה רוצה להדגיש בעבודה. יותר מכך- מה יוצא לבוס מההעסקה שלך, מה אתה נותן לו, מה אתה שווה לו, ובמילים אחרות – תועלת. בדוק את הרשימה שלך- איזו תועלת נובעות ממך? שקט נפשי, חיסכון בכסף, חסכון בזמן, מקצועיות.
טיפ יצירתי - כתוב סלוגן לעצמך. היה אתה המוצר. ואיך משווקים מוצר? סיסמת פרסומת! לדוגמא: סימה- האישה שאת הלקוחות הקסימה, ירון- הטכנאי עם הפתרון! תתפלאו, גם בלי חרוזים זה עובד. האמינו בעצמכם ויישמו את המוטו בכל משימה בעבודה.
סטיילינג: יצירת תדמית
הלבוש לא עושה את האדם, אבל הוא בהחלט תומך בתדמית שלו. ההצעה היא לנהוג כמו כולם ועוד קצת. קרי- אם כולם לובשים חולצות טי, בוא אתה עם חולצת לקוסט או חולצת כפתורים. אם כולם בג'ינס- אתה עם מכנסיים רכים, אם כולן עם גופיות- את עם ג'ינס וחולצת שרוולים משודרגת, אם כולן בלי איפור- שימי אודם.
להתחנף בלי להיתפס על חם
בישום קליל, גילוח לגברים, תכשיט מעניין, צבעים מחמיאים – תנו לאנשים בארגון לשים לב אליכם. ובאותו עניין- החמיאו. אין הכוונה ל"ליקוק" מלאכותי, אך טוב תעשו אם תשימו לב לפרטים ותחמיאו עליהם בעדינות מדי פעם.
המזכירה הביאה עוגה? החמיאו לה (והכי טוב- כשיש כמה אנשים בסביבה), לקוח סיפר לכם עד כמה מנהלת החשבונות שלכם תותחית? כתוב לה מייל וכתב גם את המנהל בנושא, לקוח מתלונן אמר לך שהסיבה היחידה שהוא עובד אתכם זה איש שרות הלקוחות? ידע אותו בעניין.
אנשים אוהבים שמחמיאים להם ואתה נתפס כאיש של אנשים, אדם נעים שכיף לעבוד בחברתו.
והבוס? תתפלא, גם הוא זקוק למחמאות מדי פעם. נתן לך רעיון טוב שעבד בשטח? הודה לו, סייע לך בפתרון דילמה? מייל של "תודה על הרעיון, זה עבד יופי" נותן מחמאה בלי להיתפס כחנופה.
אני תמיד שם בשבילכם
וליצירת תדמית של מישהו בעל "ראש גדול", שמחפש מידע למען הארגון כל הזמן, מצאת באינטרנט כתבה רלוונטית על לקוח שלכם, שרשור מעניין על התחום וכדומה? שלח לינק לבוס ולאנשים הנוגעים בדבר עם "משהו מעניין שמצאתי ואני חושבת שיעניין את כולם."
דרך אגב, מומלץ בחום, לשלוח את המייל מהבית למשרד ואז FORWARD מהמייל שלך במשרד לכל הצוות. ככה ברור שלא גלשת באינטרנט על חשבון שעות העבודה, אבל אתה חושב על טובת הארגון גם מהבית.
שחרר את המנהיג שבתוכך
ותק, ידע, לקוחות שאוהבים אותך במיוחד, כתף תומכת – לכל אחד נקודות חוזק משלו. לאחר שבדקת מה הם היתרונות הבולטים שלך - הצע סיוע במקומות שנקודות החוזק שלך נדרשות.
לדוגמא, אם אתה ותיק בארגון או בתחום וצברת ידע עשיר, מצב את עצמך כמי שאפשר להתייעץ איתו על כל דבר. אם אתה אדם אסרטיבי הצע סיוע לאיש הגבייה, כשהוא נתקל בלקוחות גוררים שאינם משלמים, אם אתה אדם מכיל- הצע סיוע מול לקוחות מתלוננים.
מומחה לענייני פאואר פוינט?
ויותר מכך, סביר להניח שיש לך כישורים מיוחדים, שיכולים לסייע לך להיתפס כמישהו מיוחד בארגון, בעל יכולת ייחודית המהווה כתובת לדברים שהם לאו דווקא העבודה השוטפת.
אתה הבשלן של הארגון? אמור שאתה מוכן לעזור לכל אחד במתכונים ובעצות. את כותבת נפלא? כתבי את ברכות יום ההולדת למחלקה, אתה מצויין בפאואר פוינט? כשמישהו צריך עזרה- התנדב להסביר, יש לך ידע נרחב בכלי רכב? ידע את החבר'ה שאתה מוכן להמליץ ולתת טיפים, יכולת ההתמודדות שלך עם לקוחות מאתגרים יותר גבוהה? הצע אפילו להעביר הדרכה קצרה עם טיפים מהניסיון שלך.
טיימינג, זה הכל
ואם יש לך קצת חוצפה – העבר את המתכון רגע לפני ישיבת הצוות כשכולם כבר מכונסים בחדר הישיבות, את הברכה שלחי לחבר לצוות כדי שיחווה את דעתו, ואת הספר המקצועי שהבטחת להביא מסור לנמען כשהמנהל עובר.
פרסום עצמי
אנו טועים לחשוב שהמנהלים שלנו רואים כל מה שאנחנו עושים ומודים על כך, אנחנו טועים לחשוב שלקוחות שלנו יודעים כל מה שאנו עושים עבורם, אנחנו משלים את עצמנו שעבודה טובה יראו לבד. זה לא תמיד נכון. לעיתים, כשהעבודה מתנהלת כסדרה, המנהלים או הלקוחות לא שמים לב לטוב, אבל על הרע הם כועסים. אם ככה, כדאי לדבר על הדברים הטובים שלנו, גם כדי שידעו, גם כדי שכשנטעה (ואין אדם שלא טועה) התגובה תהיה סלחנית יותר כיוון שתימדד מול הצלחותינו.
לא כל דבר שעשית צריך לעבור לבוס שלך, אבל אם קיבלת מייל תודה מלקוח והבוס שלך לא מכותב על כך, אתה יכול להעביר גם אליו עם משפט שמח כמו "איזה כיף שיש לקוחות שגם יודעים להודות!"
קיבלת מכתב תודה אישי והמנהלת שלך לא קיבלה אותו אליו? צרי עותק והעבירי אליה עם משפט בסגנון "תראי מה תקווה כתבה לי. איזה שמח זה עשה לי על הבוקר!"
יוזמה - אין, צניעות - אאוט
ואם מציעים לכתוב מכתב תודה למנהל שלך, לא זה המקום להצטנע. חיוך וקריאת "בשמחה!" יעשו את העבודה. ביישנות יתר לא תקדם אותך, הערכה של לקוחות שמגיעה ישר לבוס- כן.
והיוזמה היא גם שלך. פתרת בעיה בהצלחה? כתוב למנהל "אני שמח לספר לך מאמצי נשאו פרי וש... שילם את החשבוניות הפתוחות!" או "נראה שכדאי לעבוד על הצעה לפרויקט המשך, כי מה שעלה מהקבוצה היום זה שהם מאוד נהנו ורוצים ללמוד גם... וגם.. וגם... מתי אפשר שנשב על ההצעה?".
הצע הצעות ייעול חכמות
עובדים מעקמים את האף מול הצעות ייעול של החברים שלהם. סביר להניח שהצעה כזו תנחית עליהם יותר עבודה, תיצור עומס או תשנה את שגרת יומם בצורה שלא תהיה חיובית עבורם, לכן כשאתה נותן הצעות ייעול- היזהר. קח על עצמך דברים, היה דוגמא אישית, "שכב על הגדר" ולפני שאתה דורש מאחרים – הוכח בעצמך. והעיקר- אל תיצור לחץ. הצעה, אל תדרוש.
לדוגמא: בקש עשר דקות בישיבת הצוות הקרובה כדי להציג case study ולנתח אותו עם הנוכחים, הצע להיות זה שמגיב בפורומים באינטרנט כדי לקדם את מכירות החברה, שאל את החברים האם היו מוכנים לתת כל פעם הרצאה של עשר דקות על מוצר אחר ואז בוא למנהל ותן לו את הרעיון, במקום לומר "צריך לגבש את הצוות" הצע להקים ספריה משותפת- כל אחד ירשום את הספרים שהוא מוכן להשאיל וקיימו סבב ספרים בין עובדי המחלקה. גם מתנדב, גם מגבש וגם נותן עוד נושא לדבר עליו, הרי קראנו את אותו ספר!
בסופו של דבר, הכל נמצא בבולטות ובמיתוג העצמי. הרשימה הזו היא על קצה המזלג, אך בסופה שאל את עצמך דבר אחד:מה אני מתחיל לעשות מחר בבוקר? ועשה זאת!