עולם העבודה - מאמרים » מדור קריירה » 10 סימנים שכדאי לך לצאת לחופשה (ומהר)

10 סימנים שכדאי לך לצאת לחופשה (ומהר)

העבודה מעסיקה אותך 24 שעות ביממה? אין לך זמן לחיי פנאי? כדי לברר אם הגזמת, לפניך 10 אותות אזהרה שמסמנים שכדאי להוריד את הרגל מהגז

מאת: ד"ר דני דרבי ויעל לב

גלי היא מתמחה טרייה במשרד עורכי דין. עוד כשסיימה את מבחני הלשכה, כולם הכינו אותה לכך שמדובר בעבודה עמוסה ולחוצה. ואכן, די מהר היא מצאה את עצמה מבלה ימים כלילות במשרד, עובדת 10-12 שעות ביום. מלבד השעות הארוכות, הלחץ היה בלתי נסבל והעבודה שלא נגמרת לעולם - דברים שצריך להגיש "אתמול" ותיקים שנערמים על השולחן. גלי אמנם לא אחת שחוששת מעבודה קשה, אבל היא חשה שהעומס והמתח שוחקים אותה, ובעיקר חוסר אונים.

התוצאה: היא החלה לקום בבוקר בחוסר חשק והעייפות הרבה שחשה החלה לגלוש לסופי השבוע, במהלכם כבר לא התחשק לה לעשות כלום. בנוסף, היא ראתה במשרד עורכי דין שסיימו את ההתמחות, ועדיין המשיכו לעבוד באופן הזה, והיא החלה לחשוש שזה לא יגמר לעולם. 

10 סימנים שכדאי לך לצאת לחופשה

10 סימנים שיעזרו לך לגלות אם אתה עובד קשה מדי

 

1. אין לך זמן לסמול טוק עם אנשים מהעבודה

 

כשמזמינים אותך להפסקה או לארוחת צהריים, התשובה התמידית שלך היא "אין לי זמן". וכשמנסים לשוחח איתך על עניינים שאינם קשורים לעבודה, אתה מהמהם בתקיפות תוך כדי הקלדה. בנוסף, אף אחד כבר לא טורח לנסות כי כולם יודעים שזה אבוד מראש... 

 

2. אתה אוכל ליד המחשב

 

"למי יש זמן לאוכל?", או "למה לקחת הפסקה אם אפשר לאכול ביד אחת ולהקליד ביד השניה?" אם המשפטים הללו נשמעים לך הגיוניים לחלוטין, הגיע הזמן לביקורת מציאות: לא, זה לא מצב נורמאלי וסביר. 

 

3. אינך פנוי לזוגיות ו/או למשפחה

 

המפגש עם בן או בת הזוג בערב, תמיד קצר ומסתכם ברביצה מול הטלוויזיה ולישון. אין לכם ראש למילים ארוכות כמו בעבר ולא זכור לך מתי הפעם האחרונה שיצאתם. והילדים? בסופי שבוע מנסים להשלים את החסר, אבל ארוחת ערב משותפת או סיפור לפני השינה הם כבר בגדר חיזיון נדיר.

 

 

4. אין לך זמן לפעילויות פנאי או לחברים

 

תכננת לפגוש את החבר'ה לבירה, אבל החודש זה לא יוצא כי יש פרויקט חשוב. פעם אהבת ללכת לחדר כושר, אבל עכשיו המכשיר היחיד שאתה רואה זה הסמארטפון שלך, ולא בשביל לשחק "קנדי קראש". בקיצור, אם דברים אהובים נשארים תמיד ברמת התכנון, הנה נורת אזהרה נוספת. 

 

5. אין לך מושג מה קורה בעולם

 

פעם היית חיית לילה ועכשיו אין לך מושג לאן לצאת, ומה לעשות עם מעט הזמן הפנוי שלך. אנשים מדברים על סדרות חדשות ולך אין זמן לצפות בהקלטות של הסדרה הקודמת. אם אתה מעודכן במה שקורה בעבודה, אך לא בדברים שמעניינים אותך בעולם, יכול להיות שזה פשוט כי אתה עובד יותר מדי.

 

6. עצם המחשבה על חופש מלחיצה אותך

 

אם המחשבה על חופש, סוף שבוע או אפילו על כמה שעות לבד מפחידה אותך, סביר להניח ששעות העבודה הארוכות מאפשרות לך לברוח מדברים אחרים. הרי אם עובדים כל הזמן, לא צריך לחשוב על בעיות אחרות, לא צריך להתמודד. 

 

7. נראה לך שאי אפשר לצאת לחופש כי יש המווון עבודה

 

אתה עייף, נמאס לך מעבודה, אבל מי יעשה את הדברים אם אתה לא תהיה? ובעצם, איך אפשר לקחת חופש כשאתה יודע מה יחכה לך כשתחזור?  אם רק המחשבה על יום חופש מעוררת בך חלחלה, ומחשבה על חופשה אמיתית מביאה לסף התקף חרדה – כן, ניחשת נכון, קיבלת עוד נורת אזהרה.

 

8. הפסקת לדאוג לגוף שלך

 

אתה לא ישן מספיק, וגם כשאתה זוכה לשנת לילה טובה, זה לא משפיע על התשישות הרבה. התזונה שלך נראית כמו פרסומת לאוכל מהיר והפעילות הגופנית הכי אינטנסיבית שיוצא לך לעשות היא הדרך מהמשרד לרכב. אבל גם הגוף זקוק לתחזוקה ויכול להיות שאתה כבר מרגיש השפעות של העבודה הקשה (כמו עייפות כרונית, הידבקות במחלות בקלות רבה מבעבר, חולשה). 

 

9. אתה חרד, מודאג או מדוכא

 

שעות עבודה ארוכות מדי, לחץ ודרישות רבות, חוסר זמן לדאגה עצמית ולפעילויות פנאי, מחסור בשעות שינה. כל אלו יכולים להוביל להשפעות שליליות על המחשבה ומצב הרוח. אם התחלת לפתח חרדות ודאגות שלא היו לך בעבר, אם מצב הרוח שלך נעשה עגום יותר ויותר, או אם קשיים קודמים שהיו לך מחריפים, חזור לסעיף 3 – האם זה באמת שווה את זה?

 

10. יש לך "שביזות יום א"

 

הרבה אנשים, אולי אפילו הרוב, שמחים כשסוף השבוע מתקרב ומתבאסים בתחילת השבוע, אבל יש לכך רמות שונות. אם אתה מרגיש שהקושי שלך עובר את הרמה הרגילה ושאתה ממש מדוכא או חרד במוצ"ש או בבוקר ראשון, יכול להיות שיש לך סיבה טובה לכך.

 

אוקיי ד"ר, אז מה אפשר לעשות?


לאור שעות העבודה שרק הולכות ומתארכות, נראה שאין מה לעשות, אך השלמה אינה באמת הפתרון היחיד. הנה כמה דברים שיכולים לשפר את המצב:

עמוד על שלך מול המעסיק - עמידה על שלך באסרטיביות מול המעסיק עשויה להוביל לתוצאות חיוביות. הכוונה אינה לאגרסיביות או לכעס, אלא להצבת גבול באופן שקול ומכבד. למשל, להבהיר שאינך יכול לעבוד מעבר לשעה מסוימת או להספיק את כל מה שמצפים ממך. אל תצפה שהדברים יתקבלו בפעם הראשונה, אבל חזור שוב ושוב על המסר בצורה רגועה ותוך הפגנת בטחון בעמדה שאתה מציגי.

עבוד בקצב טוב אך לא קדחתני – חשוב שאתה רץ במרתון ולא בספרינט ועליך לשמור על כוחות לאורך זמן. אם יהיו טענות על ההספק, חזור ואמור שאין לך אפשרות להספיק יותר מזה. כל הנ"ל תקפים גם לגבי עצמאיים – זה שאתם המעסיקים של עצמכם לא אומר שאתם מעסיקים טובים.

אולי כדאי לשנות כיוון -  אם הניסיונות לשיפור התנאים העלו חרס והדבר גובה ממך מחיר, הגיע הזמן לבחון האם אתה מוכן לשלם אותו לאורך זמן. אם התשובה היא "לא" חד משמעי, חשוב על האפשרויות העומדות בפניך במקום העבודה ומחוצה לו. הורדת אחוזי המשרה, חיפוש עבודה אחרת או שינוי קריירה יכולים להיות כולם פתרונות אפשריים.

הגדילו את הסיכויים שלכם למצוא עבודה חדשה - הירשמו עכשיו!

הצעות אלו הן כמובן רק קצה הקרחון, ויש דרכים נוספות רבות להתמודד עם עומס בעבודה והשפעותיו השליליות. לעיתים קשה לראות מבחוץ איך להתמודד עם הקשיים, ולעיתים העומס בעבודה הוא חלק מקושי רחב יותר (למשל קושי בהבעת רצונות) או יוצר קשיים נוספים כמו חרדות או דיכאון. אם אינכם מצליחים להתמודד בכוחות עצמכם עם הקושי בצורה טובה, או שהוא יוצר בעיות נוספות, כדאי לשקול פנייה לטיפול שיסייע לכם לקנות כלים להתמודדות. כיום קיימים טיפולים קצרים וממוקדים שיאפשרו לכם לבחון את מצבכם ולבנות אסטרטגיית התמודדות עמו.

הכותבים הם פסיכולוגים ממרכז "קוגנטיקה" – המרכז הישראלי לטיפול קוגנטיבי התנהגותי

* אין בתכנים ו/או במידע המופיעים בכתבה זו משום המלצה רפואית ו/או טיפולית 

שתף