"הייתי שכיר עד שהרגשתי כי הגיע הזמן להמשיך הלאה. היה לי ביד חלום ואהבה. החלום היה לפתוח עסק ואהבה - המחשב", מספר רפי בן עמי, הבעלים של "אוטק", בית תוכנה למתן פתרונות מחשוב לתחום העיסקי, חברה שהחלה את דרכה כחברת סטארט אפ.
ההתחלה: איש אחד ומחשב
"בשלב הפרה-סיד, השלב המוקדם ביותר של חברת סטארט אפ, היה ל”אוטק” איש אחד ומחשב. באותה תקופה, פגשתי את אחד הבעלים של חברה מובילה בענף האופנה. הייתה לו בעיה בניהול העסק והוא חיפש אדם אחד למלא מגוון נרחב של תפקידים: ניהול מלאי, ניהול מועדון לקוחות, ניהול כספים, ניהול עץ מוצר, דוחות, קופה ממוחשבת, תזרים מזומנים ועוד.
הרשימה הייתה ארוכה, מה שהפך למשימה כמעט בלתי אפשרית לאדם אחד. החלטתי לפתור את הבעיה הזו באמצעות מערכת מחשוב. הייתה לי מטרה ראשונה ברורה ומוגדרת: לבנות תוכנה לניהול עסק המתאימה לענף האופנה. ישבתי וכתבתי את התוכנה. במהלך הדרך הצבתי לעצמי מטרות קטנות על מנת שאוכל לעמוד בהן. כל יום היה אתגר בפני עצמו. אחרי חנות אחת, המטרה הבאה הייתה למצוא חנות נוספת. לאט לאט ביססנו את המעמד שלנו".
לרבים מאיתנו יש ראש יצירתי ורעיונות לסטארט אפים, אבל לדברי רפי בן עמי, אם אין את התעוזה לממש את החזון, כל רעיון, טוב ככל שיהיה, יישאר לעד בגדר חזון.
אז איך הופכים את החלום לסטארט אפ מצליח?
"בשלב הראשון כדאי לבדוק היטב אם הרעיון קיים או לא. אפשר לעשות בדיקה יסודית באינטרנט ורצוי גם להיכנס לאתרי רישום הפטנטים, בארץ ובחו"ל, לוודא שאין שם את הרעיון או המוצר שלך. השלב הזה חייב להיעשות ביסודיות כדי למנוע מהפך נפש בשלב מאוחר יותר. גם אם הרעיון מעולה, יש לעשות בדיקת כדאיות. מיהו קהל היעד, האם הוא נרחב דיו? התשובה כמובן צריכה להימדד ביחס ישיר של עלות המוצר ללקוח הסופי. ככל שהמוצר יקר יותר אפשר להסתפק בקהל יעד מצומצם יותר. יש לקחת בחשבון את אורח החיים של המוצר. הדברים משתנים היום כל כך מהר וצריכים להיות ריאלים לגבי הרעיון. לעיתים משקיעים בפיתוח התוכנה כל כך הרבה זמן, שהיא הופכת להיות לא רלוונטית".
מאיפה מגייסים את הכסף?
איתי זנדבנק, מנכ"ל המדגרה הטכנולוגית של פלטוניקס, חברה המסייעת לחברות בתהליכי ההקמה, אומר ששום חברה לא יכולה לחיות לאורך זמן בלי הכנסות – גיוסי כספים לבד לא מספיקים. "לפני שמקימים אותה, כדאי לברר מאיפה יגיע הכסף לפיתוח ולאחר מכן מי ישלם על המוצר- מי הלקוח? חברה גדולה? חברה קטנה? אנשים פרטיים? האם המשתמש הוא זה שישלם? אולי גוף אחר ישלם? ואולי בכלל הכל יהיה בחינם, והחברה תרוויח מפרסומות? הנה עצה ידידותית: עדיף לא להרוויח כסף רק מפרסומות. כן, אפשר, גוגל חיים ככה לא רע, אבל קשה מאד להיות גוגל. קשה גם להיות Digg. עדיף למצוא מסלול הכנסות ברור שיאפשר לחברה לחיות ולגדול גם לפני שהגעתם ל-3 מיליון משתמשים שונים בחודש. אחרי שמצאנו מי ישלם, צריך לבדוק שאנחנו מסוגלים למכור לו. מכירה לחברות גדולות שונה ממכירה ללקוחות פרטיים, מכירה של שירות שנמצא ברשת שונה ממכירה של תוכנה שמותקנת על מחשבי הלקוחות. בחברה שלכם חייב להיות מישהו שידע להגיע ללקוחות ולמכור להם. השקעה באנשי שיווק מתאימים היא השקעה בחברה. והכי טוב אם המישהו הזה מצטרף מוקדם מאוד לחברה, כיזם מן המניין".
רפי בן עמי אומר שאין צורך בהון גדול על מנת להתחיל בעבודה. "בדרך כלל בהיי טק, בשלב המוקדם ביותר הנקרא "פרה-סיד", יש שני אנשים ולפ טופ. לא צריך הרבה יותר מזה על מנת להתחיל. כדאי להתקדם כמה שיותר בשלב הזה, כך שההוצאות לא יגדלו. תמיד אפשר לגייס צוות עובדים בשלב מאוחר יותר. הגעתי עד לשלב יישום התוכנה כשעדיין זה רק אני והמחשב. ללא משקיעים וללא גיוס הון. כדאי להאמין! זה אפשרי! לא פחות חשוב, כשמתחילים עם הלא נודע, התהליך יכול להיראות ארוך ומייגע. הצב מטרות קטנות וריאליות ליישום כך שתוכל לעמוד בהן. כשהמטרות קטנות התהליך פשוט יותר".
סטארט אפ - לספק פתרונות חדשניים
יהונתן השלי מנכ"ל PARalert מספר שאת החברה הם הקימו בעזרת חזון ומודל עסקי ברור ופשוט. "החל משלב שהיה לנו ביד רק רעיון ופיסת נייר ועד השלב שהשגנו מימון, פיתחנו את המוצר והתחלנו לצרף לקוחות. החברה שלנו הוקמה כדי לענות על הצורך להגן על ילדים בזמן גלישה באינטרנט. עד להקמת החברה שלנו ההבנה בעולם היתה שעל ילדים מגנים באמצעות מסנני אתרים שחוסמים אתרי סקס. אנחנו באנו עם תפיסה שאומרת שהסכנה באינטרנט היא לא מפני אתרים כי אם מפני אנשים ולכן התמקדנו בהגנה על ילדים בשיחות צ'ט ותוכנות המסנג'ר למיניהן".
הכינו מודל עסקי
לדברי יהונתן, חברת סטארט אפ מוקמת מ- 30 אחוז רעיון טוב ועוד 70 אחוז עבודה קשה ותהליכים שחייבים לעבור. "המודל העסקי חייב להיות לך ברור. בתור יזם אתה חייב להיות מסוגל לדמיין את החזון שלך בצורה ברורה תנסה לתמצת את הרעיון שלך למספר שורות בודדות אם אתה לא מצליח להעביר את המסר במספר שורות כנראה שאתה צריך עוד לזקק את הרעיון לנקות אותו עד שהוא יהיה נקי וברור כמו החזון שלך. אחרי שהתחלת חשוב מאוד להתמיד ולהיות מסודר לא לחפש קיצורי דרך ולהבין שיש דברים שלוקחים זמן ויש תהליכים שצריך לעבור. לפעמים ייעוץ טוב יכול להיות שווה זהב אבל צריך לבחור טוב טוב את היועצים והמלווים העסקיים של החברה הצעירה. לא לפחד להקים חברה הרבה יזמים נתקעים עם יזמות בגלל שהם לא עוברים לשלב של הקמת חברה בפועל. אם אתה מאמין במיזם שלך אל תפחד להקים חברה ולהפעיל אותו אם אתה לא מאמין במיזם שלך יהיה לך מאוד קשה לשכנע משקיע להאמין בו".
לפי יהונתן, כמעט כל רעיון באינטרנט מיד חושבים על השוק העולמי. "זה נכון, אבל אפשר גם אחרת אפשר להתחיל משהו בשוק המקומי לצבור בסיס כלכלי ואז להתרחב בהדרגה לשוק העולמי לא חייבים לאכול את כל העוגה בביס אחד". לדברי יהונתן, "סטארטאפיסטים רבים בתחילת הדרך מחלקים בקלות אחוזים מהחברה שלהם לכל נותן שירות במקום תשלום ואז הם מבינים שכשמגיעים משקיעים כבר אין להם מספיק אחוזים להקצות למשקיע. חשוב מאוד מאוד לא לחלק בקלות אחוזים מהחברה שלכם כל אחוז שווה המון המון כסף ויותר מזה זו המהות של החברה שלכם תשמרו עליה ותסתכלו רחוק לא רק על ההווה כי סטאטרפ זו ריצת מרתון ולא ריצה של מאה מטר".
כל מודעות דרושים הייטק