7 כללי זהב לעיצוב קורות חיים

אל תשלחו קורות חיים לפני שעיצבתם אותם, בחרתם את הפונט הנכון והדגשתם את ההישגים. בואו לקרוא מהם הכללים לעיצוב נכון של קורות החיים

מאת ליאת בן תורה-שושן, מנהלת המחלקה לשדרוג קורות חיים

פעמים רבות שואלים אותי אם יש חשיבות לפן העיצובי של קורות החיים. ואם בעצם, לא חשוב יותר מה כתוב, על פני "אופן ההגשה". התשובה היא: חד משמעית - כן. עיצוב קורות החיים משפיע על מי שקורא אותם. גם אם זה באופן לא מודע. כמו כן, עיצוב מסמך נכון הוא גם פרקטי ומסייע להבין טוב יותר ומהר יותר מיהי הדמות שעולה מתוך המסמך- מי אתם ומה הייחוד שלכם.

 קורות החיים שלך לא מרשימים כמוך? לשדרוג קורות חיים>>

לפניכם 7 כללים שיעזרו לקורות החיים שלכם להיזכר לטובה:

1. תשומת לב לפרטים הקטנים
מסמך קורות החיים שלכם מאפשר למעסיק לבחון גם את היכולת שלכם לסדר וארגון. שימו לב לפרטים הקטנים כמו רווחים שווים בין השורות, עבודה נכונה עם מסמך Word, שמירה על ניסוח נכון ורהיטות. כדאי לכם לשים לב שאין שום שגיאת כתיב במסמך. אם אתם לא בטוחים, תנו לעוד בן אדם לעבור עליו. זה עדיף.

2. פירוט התפקידים - בסדר כרונולוגי הפוך
כולם יודעים לחלק את קורות החיים שלהם לנושאים, כשלכל אחד כותרת ראשית ומודגשת: ניסיון תעסוקתי, השכלה, שירות צבאי וכן הלאה. אך רבים טועים וממקמים את הדברים בסדר יורד, כשהתפקיד הישן מופיע למעלה והחדש, למטה.

הבעיה עם הסידור הזה היא, שאם לפני כמה שנים עבדתם כמלצרים במסעדה והיום אתם מתכנתים, מי שקורא את המסמך רואה קודם את התפקיד הישן והלא כל כך רלוונטי ותוהה איך אתם קשורים לתפקיד. אז במקום להלאות את המעסיק הפוטנציאלי ולגרום לו לחפש מה קדם למה, עזרו לו להבין כבר מהמבט הראשון מה התפקיד או ההשכלה הרלוונטיים ביותר לתפקד שהוא מנסה לאייש כרגע. עשו זאת בעזרת ציון התפקידים בסדר כרונולוגי הפוך – מהאחרון / הנוכחי לראשון.

3. להימנע מכתיבת "בלוקים" של טקסט
בינינו, לאף אחד אין כוח לקרוא פסקאות ארוכות מדי. רובנו מעדיפים להשיג כמה שיותר מהר את מה שאנחנו מחפשים בטקסט - ואנשי גיוס לא שונים. לכן, כשהמטרה משרתת את האמצעים, נסו למצוא את הניסוח הקולע והענייני ביותר ולמקם אותו בצורה שגם קל וכיף לקרוא. שיטה מוצלחת שתגרום למעסיק לקרוא כמה שיותר ממה שכתבתם, היא החלפת התיאורים הארוכים בתבליטים קצרים וענייניים, כאשר כל שורה מתארת חלק בתפקיד ו/או כישורים שרכשתם.

4. לרכז את כל המידע בעמוד אחד בלבד
אמת שלא כל מחפשי העבודה אוהבים לשמוע היא שרוב הסיכויים שאף אחד לא יקרא את העמוד השני של קורות החיים שלהם. אבל אל דאגה, כי גם אין צורך ביותר מעמוד אחד. כמנהלת המחלקה לשדרוג קורות חיים אני יכולה לומר לכם שלמעט במקרים מיוחדים של אדם בכיר מאוד (סמנכ"ל ומעלה), ברוב המקרים, אפשר לסכם את כל המידע הרלוונטי בתוך עמוד אחד.

אם בכל זאת כיהנתם בתפקידים בכירים הדורשים פירוט רב יותר, השתדלו לפחות לכלול בעמוד הראשון את הפרטים החשובים ביותר כגון ניסיון תעסוקתי והשכלה ואת הפרטים הפחות חשובים להעביר לעמוד הבא.

5. פונט נקי ופשוט שלא גונב את ההצגה
בבחירת הפונט, צריך לקחת בחשבון שככל שהפונט הנבחר יהיה נקי יותר, כך הוא יעניק את הבמה לתוכן המועבר דרכו מבלי לגנוב את תשומת הלב. אילו פונטים מומלצים? הפונט הפשוט והקריא ביותר הוא Arial ומבחינת גודל הפונט כדאי לבחור בפונט לא גדול ולא קטן מדי. אני ממליצה על פונט Arial בגודל 11.

6. תמונה - לא, צבעים שאינם "שחור - גם לא 

קורות חיים "מסורתיים" הם המקום שבו צריך לפרט בצורה עניינית את הניסיון המקצועי, ההשכלה והידע. לא נהוג  לכלול בהם תמונה, וזה גם לא מומלץ, כי זה עשוי לעורר קונוטציות שליליות. אם בכל זאת חשוב לכם לכלול תמונה בקורות החיים, זו חייבת להיות תמונה מקצועית, ייצוגית ומכובדת.

מלבד סוגיית התמונה, גם צבעוניות יתר עשויה להוריד מכם את הפוקוס. כדאי שכל המסמך יעוצב בשחור, למעט לינקים וכתובת המייל שלכם כמובן. אם אתם עוסקים בתחום יצירתי, תוכלו להביע את היצירתיות שלכם בתיק העבודות, או באתר שלכם, במידה ויש לכם.

7. שימוש בגוף ראשון לא נשמע טוב
הכלל הבא לא נראה כאילו הוא קשור לעיצוב המסמך, אך מדובר למעשה בהערה אסתטית של אופן הניסוח: ציון פעילויות והישגים בגוף ראשון לא נשמע טוב. קשה לשים על זה את האצבע, אבל אפשר לומר שזה נשמע פחות מקצועי. מה הכוונה ב"גוף ראשון"? למשל "הובלתי תהליכים", "עמדתי ביעדים", "מכרתי מוצרים".

בקורות החיים עדיף לנסח את הפעילויות באופן ניטרלי יותר. למשל: "הובלת תהליכים", "עמידה ביעדים", "מכירת מוצרים"... וכן הלאה.

צפו בחלק מההרצאה שלי בכנס AllJobs השנתי, שיכול לסכם חלק מהדברים:

 

 

שתף