מאת מערכת AllJobs
אם אתה נמצא בתהליך חיפוש עבודה או בתכנון עתידי של הקריירה שלך, כדאי שתלמד את צמד המילים מיתוג אישי. חלקנו מתייחסים לשיווק עצמי כאל עניין שבשגרה, אולם לרובנו קשה לקדם את עצמנו באופן שלא ייתפס כיומרני או שחצני. הנה תרגיל מחשבתי קצר שיעזור לך בדרך לקידום עצמי. חשוב שיש לך ביד מוצר מנצח, מהסוג שאתה יודע שזה עניין של זמן עד שהוא יהפוך ללהיט היסטרי. איפה היית מפרסם אותו? איך היית ממתג אותו ומשכנע את הלקוחות שלך, שהם לא יכולים "לחיות" בלעדיו? כמי שכבר רשם לעצמו הישגים מרשימים, בטח כבר חשבת על דרכים יצירתיות לשיווק המוצר. עכשיו תחשוב שאתה הוא המוצר המבוקש, ואתה צריך לשווק את עצמך למעסיק שיבין שיש לו עסק עם טאלנט (כישרון) אמיתי, בעל יכולות יוצאות דופן ומוניטין מקצועי מעולה. עופר בראייר, מומחה למיתוג אישי, התנדב לספק מספר עצות בנושא.
כוכב נולד - איך תהפוך לטאלנט
הדרך למיתוג אישי עוברת בשינוי תפישתי מהותי. חיבור חכם למדיה ויכולת נטוורקינג יוצאת דופן, הן שתי אבני יסוד בבניית טאלנט ובמיתוג אישי נכון. ישנם ארבעה עקרונות עיקריים למיתוג אישי.
הראשון הוא הגדרת מומחיות. "רוב האנשים יתייחסו לתכונות אופי כמו חרוץ או יוזם. אבל אלה לא מאפיינים שמבדילים אותך, אלא תכונות שיש גם לאחרים. לעומת זאת, התמחות מיוחדת תחדד את הייחודיות שלך", אומר ברייר. לאחר הגדרת המומחיות, עוברים לאריזת המותג - מי אתה, מה יש לך להציע וכיצד אתה נתפש בעיני הסביבה. השלב השלישי הוא עבודת שטח - שיווק המותג. כאן חשוב מאוד להשתמש במדיה העומדת לרשותך, כמו כתיבת בלוג מקצועי, השתתפות ברשתות חברתיות, כתיבה ופרסום של מאמרים רלוונטיים שיובילו אליך, נוכחות בכנסים הנכונים והיכרות עם האנשים הנכונים.
"הכוונה היא לא ללכת לכנסים ולשבת בקהל ולהחליף כרטיסי ביקור, אלא שאתה זה שתהיה באור הזרקורים, שידברו עליך וירצו לדבר איתך", מדגיש ברייר. השלב הרביעי מתאפשר לאחר שכבר הפכת למותג, אנשים מכירים את השם שלך ואתה מוכר ומוערך. כעת עליך להקדיש זמן לניהול המותג - לדעת לכוון את עצמך למקומות הנכונים ולפעילות הנכונה, כדי לבסס ולמנף את המותג שהפכת להיות.
ברייר, שמלמד אנשים לחולל שינוי תפישתי של עצמם, מציין כי "מעבר לרכישת ביטחון עצמי, מדובר בסוג של שינוי הרגלים. כשעובדים על תדמית מקצועית חשוב להתנהג בדרך שתואמת את המותג שהוא אתה. בין אם זה להסתובב ולהיראות בבתי הקפה הנכונים, או בכנסים מקצועיים. אלה התנהגויות נרכשות. מדובר בסדרת פעולות פשוטה, כשהאתגר הגדול הוא לדעת איך לבצע את זה נכון".
אחת הדרכים לשווק את עצמך כמותג הוא נטוורקינג. "הבסיס לנטוורקינג הוא יצירת קשרים המבוססים על אינטרסים משותפים; והדבר החשוב ביותר בנטוורקינג הוא הנתינה. החוכמה היא לתת לאנשים הנכונים. לא לבקש או לקחת אלא לתת - כי בסוף זה תמיד חוזר אליך", אומר ברייר.
מחפשים אותך ברשת
הגעת לראיון עבודה ולפני שהצגת את עצמך, המראיין כבר יודע עליך הכל. נכון, הוא מחזיק בידיו את קורות החיים שלך ומאד מתרשם מהניסיון העשיר שיש לך בתחום - אבל הוא יודע עליך הרבה יותר מכפי שאתה חושב. אל דאגה, הוא לא שלח חוקרים פרטיים שיחטטו בעברך, אלא חיפש ומצא את הבלוג שלך ברשת. כעת, בנוסף לנסיון התעסוקתי שלך הוא גם יודע שאתה חובב גאדג'טים מושבע, שהיית בדרום אמריקה, ושאתה כותב שירה ופרוזה. זכור! גם מעסיקים עושים google. לכן, לפני שאתה משגר קורות חיים, כדאי לבדוק מה עולה כשמקליקים את השם שלך או מחפשים עלייך מידע ברשת.
איך עושים את זה בפועל? הנה כמה טיפים למיתוג וירטואלי:
1. נהלו בלוג מקצועי
בלוג מקצועי מהווה במה מעולה להבלטת כישוריך המקצועיים. לא משנה באיזה תחום אתה עוסק - תמיד תחשוב על הדבר הבא שאתה רוצה וצריך לכתוב. ככל שתקפיד על בלוג פעיל ומעודכן, כך גם המעסיק יתרשם ממך באופן מקצועי יותר, בעיקר אם אתה מתמודד על משרה באינטרנט. כאשר אתה מעלה לבלוג פוסט חדש ואתה רוצה שיגיבו עליו, שגר מייל בתפוצה רחבה לחברים ועמיתים מקצועיים ובקש את תגובותיהם. כך המעסיק יתרשם שאתה חבר בקהילה מקצועית, מקושר בתחום ויש לך מה לתרום בענף בו אתה פעיל.
2. הראו את עצמכם ברשתות החברתיות
נטוורקינג וירטואלי הוא אחד הדברים החשובים ביותר למי שמעוניין להתיידד עם קולגות, לחפש משקיעים ליוזמות, לקדם קורות חיים ולהכיר אנשים חשובים - קיימות רשתות חברתיות רבות שמהוות פלטפורמה מצויינת לנטוורקינג מקצועי ואישי. חפש את הרשתות בתחום ותוכל להשתמש בהן בכל הזדמנות. לדוגמא: אם אתה פנוי לעבודה, אתה יכול לבדוק את האופציות שלך דרך הרשת החברתית ולפנות לחברים בחברות שונות, כדי שהם יבדקו עבורך האם זקוקים לעובדים בחברה שלהם.
3. דאגו להפצת קורות חיים
יש לך קורות חיים מקצועיים? מה דעתך לתת למעסיקים לגלות אותך ובכך להרחיב את מעגל האפשרויות? לאחר שאתה מעלה קורות חיים לאתר AllJobs, בכל שליחת קורות חיים (כל עוד לא סימנת), תשאל אם אתה מעוניין לחשוף את קורות החיים שלך בפני מעסיקים נוספים המפרסמים משרות דומות לזו שחיפשת. בנוסף, בדף סוכן המשרות ניתן להעלות קורות חיים ולציין שאתה מעוניין שהם יישלחו למעסיקים נוספים. אם בחרת באפשרות הזאת, אתה מצטרף למאגר קורות חיים של האתר, נחשף ליותר מעסיקים ומגדיל את הסיכויים שלך למצוא עבודה במהירות.
4. זכרו: ידע הוא כוח
אחד מסודות של מיתוג, הוא הבנת השוק וצרכיו. ככל שיש בידך יותר ידע, כך אתה יודע יותר מה השוק מחפש ועונה בדיוק על הצרכים הנכונים.
לשמור על עדכניות תמיד, גם כשעובדים זה צעד קריטי:
1. עדכניות לגבי התחום שלי - חברות מובילות, מי מכר מה, מי רכש את מי.
2. עדכניות לגבי הצעות עבודה - מה מחפשים, איזה קורסים חדשים דורשים, איזה ידע חדש בתחום שלי, מה רמת הביקוש של עובדים בתחום שלי. ניתן לקבל מייל משרות מסודר, שיקל על שמירה על עדכניות.