מקצועות הפרסום נתפסים בעיני רבים כנחשקים וסקסיים ובסקר חדש שנערך על ידי ה"בצפר", בית הספר לפרסום של איגוד חברות הפרסום, נבדקה השאלה - אלו מקצועות נחשבים לנחשקים ביותר עבור צעירים שיוצאים לפלס את דרכם המקצועית בעולם התחרותי של היום?
הסקר מגלה, שמקצועות הפרסום ויחסי הציבור ממוקמים גבוהה למעלה, מיד אחרי רפואה ועריכת דין!
עשייה ללא הפסקה
אז איך משתלבים בעולם הפרסום, נכנסים לברנז'ה ועובדים חזק על הקריאטיביות – תכונה חיונית בעולם הפרסום?
לדברי ענת משה, מרצה בכירה בבצפר ומנהלת משאבי אנוש בחברת טרגט מרקט, חברה לקידום מכירות ופתרונות שיווקיים, היום מאוד קשה למצוא אנשים מקצוענים, יצירתיים עם ניסיון לכל מקצועות הפרסום ולכן, רק הטובים ביותר מתקבלים לעבודה ומצליחים בתחום. "תחום הקד"מ / פרסום הוא תחום תובעני ודורש ממך אנרגיות, יוזמה ועשייה כל הזמן ללא הפסקה".
לפי ענת, כשמנסים להתקבל לתפקיד בתחום, חשוב להגיש קורות חיים מקצועיים. "קורות חיים הוא מסמך שיווקי ומטרתו להתקבל לראיון עבודה וחובה לכתוב קורות חיים עם חיים - המבנה הקלאסי עבר זמנו. כדאי ליצור כותרת קצרה ומושכת, להבליט הישגים ותוצאות, להשתמש במילות כוח - יזמתי, יצרתי, קידמתי ולסיים במשפט הבטחה".
שפת הפרסום
ענת מציעה למתראיינים לדבר בשפת הפרסום. "להשתמש במילים כגון אסטרטגיה, שיווק, יצירתיות, קונספט, חשיבה, מדיה, מותג, קמפיין, תקשורת שיווקית".פעמים רבות, תתבקשו להגיש לאחר ראיון העבודה או לקראת הראיון – קופיטסט, משימת מבחן יצירתית שתבדוק את היכולות היצירתיות שלכם בתחום. "אם קיבלתם קופיטסט – עברתם צעד ראשון, כעת עליכם לקבוע זמן מתאים, לעשות אותו הכי מקצועי שאפשר ואם צריך – גם להעביר עליו מצגת".
עולם הפרסום מסתמן כאמור כתובעני וסקסי, אבל איך העבודה בפרסום נראית בשטח? פגשנו שלושה בוגרים של הבצפר שהשתלבו בתחום.
ניר אמבר, קופירייטר שעובד במשרד GPS מספר שלמקצוע הוא הגיע בכלל מעולם אחר - עולם המוסיקה. "בתור מוסיקאי, עבדתי מול כמה משרדי פרסום, כשהלחנתי מספר פסי קול לפרסומות שונות. דרך המוסיקה גיליתי את עולם הפרסומות ומקצוע הקופירייטינג משך אותי הרבה יותר מהמוסיקה. יש בתפקיד הזה צורך ביצירתיות, מקוריות, וראש "עובד". בתור אומן – החיבור שלי למקצוע היה מיידי".
איך ניגשים נכון לראיונות עבודה בתחום?
"בראיון עבודה, קודם כל חשוב לבוא צנוע ולהראות שאתה רוצה ללמוד, ולא שאתה תותח שיודע הכל. חוצמזה צריך ללשדר שאם רק נותנים לך בריף, אתה טורף אותו ואת השולחן ביחד. מוטיבציה כזו, תמיד עושה רושם טוב. חוצמזה, לא להתווכח אם קוטלים לך את תיק העבודות. לקבל את הביקורת וזהו. (מנהל קריאייטיב הרי עוד יעביר ביקורת על העבודות שלך על בסיס יומיומי, אז תראה שאתה מסוגל להתמודד עם זה). אני התחלתי את הראיונות בהצגת הסרט שעשיתי עם אילנה דיין במחשב נייד שהבאתי איתי. זה היה בדרך כלל שובר את הקרח, ואחר כך הייתי מציג את תיק העבודות. בסיום הראיון נתתי כרטיס ביקור, עם איזשהו קטע קריאייטיבי, זה גם חשוב.
במשרד הספציפי שלי, בגלל שלא הייתי בטוח אם הרשמתי בראיון או לא, התקשרתי למחרת לאורי, סמנכ"ל הקריאייטיב שראיין אותי וביקשתי לקבל קופיטסט במייל, כדי להראות מה אני שווה. אני חושב שאת עיקר הרושם עשיתי בקופיטסט ששלחתי לו בחזרה, אפילו יותר מבראיון. אז שוב – מוטיבציה, אסרטיביות וחוסר חשש מלדחוף ולקדם את עצמך".
נעם חורב, בן 24 מתל אביב, שעובד כרגע כקופירייטר בגלר נסיס מספר שהחל לעבוד במשרד פרסום קטן במקביל לתחילת הלימודים בבצפר.
"בתום הלימודים התחלתי לקבל הצעות ממשרדי פרסום אחרים. ניגשתי לראיונות העבודה ובסופו של תהליך הייתי צריך לבחור בין כמה משרדים גדולים. לאחר אינספור לבטים, החלטתי להקשיב לאינטואיציה ובחרתי בגלר נסיס. התקדמתי לאט לאט וספגתי הן מהתכנים האקדמיים והן מהעולם האמיתי. אין ספק שבדרך עמדו מכשולים רבים. כ"ילד" צעיר בן 23 שהגיע לעיר הגדולה, הייתי צריך להתמודד בלי הכנה מוקדמת עם עולם קשה, תחרותי ומאתגר מאד. כבר בחודשים הראשונים של כניסתי לעולם הפרסום, התעסקתי עם פרויקטים גדולים מורכבים ללקוחות הגדולים בארץ והייתי חייב להפגין בגרות, מקצועיות ואחריות".
איך מכינים תיק עבודות שווה במיוחד?
"בראש ובראשונה, לקחת בחשבון שהכנת תיק עבודות הוא תהליך. קשה מאוד לייצר תיק עבודות מוצלח בשבוע-שבועיים. קחו את הזמן לחשוב, לספוג, להיחשף. לי היה מאוד חשוב להראות יכולות וורסטיליות בתיק העבודות. כלומר יכולת ויזואלית, תובנות חדות, שליטה בשפה, יכולת הארד סייל, יכולת לרגש, להצחיק, ליצור בולטות. חשוב לקחת לפחות מוצר אחד או שניים ולנסות ליצור לו קמפיין 360.
כלומר, פרינט, תסריט, אינטרנט, גרילה וכדו'. יכולת התפירה היא חשובה מאוד. העצה העיקרית שאני יכול לתת היא לעמוד מאחורי תיק העבודות שלך במאה אחוז. לדעת בדיוק למה בחרת בקונספט, למה בחרת בקופי, למה בחרת בפונט. וכמובן להיות שלם עם זה. בתיק העבודות שלי לא היו שום טכנולוגיות מתוחכמות, הוא הוגש בקלסר שחור ופשוט ועדיין, הוכיח את עצמו.
עצה נוספת היא לקחת בחשבון שתיק העבודות הוא השגריר שלך בעצם ולכן חשוב מאוד שיהיה מוקפד מבחינת עיצוב ונקיון. העובדה שאתה מכיר שתי פעולות בפוטושופ עוד לא אומרת שאתה יכול לעצב לעצמך את תיק העבודות. מעל הכל חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע".
איך מתמקצעים בתחום הפרסום?
ניר: "להתמקצע בתחחום יש רק דרך אחת. בעבודה קשה. לעשות כמה שיותר, להגדיל ראש, ליצור עבודות יזומות, ולא להפסיק ליצור. חוץ מזה, חשוב לעבוד במשרד שיש בו אנשים עם ניסיון. כמו כן, כשיושבים בישיבה עם כל "ותיקי המשרד" – לא לפחד להשמיע את קולך. מי שמתבייש לא יכול להתקדם בתחום שבו כולם רוצים להשמיע את קולם.אם אתה רוצה שיכירו אותך, אתה צריך להראות מה אתה יודע...".
נועם: "האינטרנט היום משמש פלטפורמה אדירה ללימוד. אני מגדיר את עצמי כאוטודידקט ואין יום שעובר מבלי שאני נכנס לאיזה אתר בכדי לראות קריאייטיב. אם אתה צריך להיות קופירייטר ואתה אוהב את זה מבפנים, אתה תרצה לעשות את זה בלי קשר לאם צריך או לא. מעבר לזה, אצלי כל העסק מתחיל מכתיבה ולכן נרשמתי בימים האחרונים לסדנת פזמונאות שאין לי ספק שתקדם אותי. אני קורא מדי פעם ספרים בנושא. כמובן שאם מדברים על לימודים אקדמיים. בנוסף, אני תמיד מנסה לשים את האגו בצד ולהקשיב באמת ובתמים לעצות, הערות ותיקונים. במיוחד כשמדובר במנוסים ממני. אבל בשורה התחתונה, הדרך הטובה ביותר להתחדד היא פשוט להתבונן ולספוג. להתבונן באנשים ברחוב, בהתנהגויות, בתגובות. כל הדברים האלה, הם שבסופו של דבר משמשים אותי ככלים הטובים והיעילים ביותר לקריאייטיב טוב".
תחום ססגוני ולא שגרתי
רבים חוששים מהלחץ שמתלווה לעבודה בעולם הפרסום. טל לברון, שעובד ב TBWA\יהושע אומר ש"בהתחלה זה שוק טוטאלי. לוקח זמן עד שנכנסים לראש של משרד פרסום, ומנסים להבין מי נגד מי ומה התפקיד של כל אחד. כבר ביום הראשון חיכו לי 4 בריפים על השולחן... אבל לאט לאט מסתגלים ללחץ, לשעות המטורפות, משלימים עם העובדה שאין חיים מחוץ לעבודה... ואז גם מתחילים ליהנות וליצור פרסומות מגניבות. בעבודה במשרד הפרסום. כל אחד מביא איתו את השיגעונות והשטיקים שלו, וזה מה שהופך את התחום לססגוני ולא שגרתי בעליל, מי שמחפש עבודה יציבה מ 8 עד 17:00, עדיף לו לחפש תחום יותר רגוע".
יש לכם שאלות אלינו? אנחנו והמומחים של AllJobs זמינים בכל מקום שבו נוח לכם להיות: בטלפון 077-6-000-000 בפייסבוק בלינקדאין ,ובאתר.