אם גם אתם נדבקתם בחיידק הקמת עסק משלכם, ומינפתם את המצב ש"בין עבודות" לעשות מה שתמיד חלמתם עליו, כנראה שבשלב כלשהו תצטרכו לגייס קצת כסף ולכתוב תכנית עסקית.
בבואכם להגיש הצעה ליוזמה עליכם להציג תוכנית עסקית – זו תשקף למשקיעים הפוטנציאליים מהי מטרת הפרוייקט, כיצד הוא יתופעל, מה התקציב הנדרש ומהם הרווחים הצפויים.
אבל מה עושה תוכנית עסקית אחת לטובה מהאחרת?
האם קיימת רק דרך נכונה אחת לכתוב תוכנית עסקית? אילו חלקים חשובים יותר ואילו פחות? על מה חשוב לשים דגש. באיזה חלק של התוכנית נכון להשקיע יותר מאמצים, זמן או כסף, איך מנתחים מידע, אוספים אינפורמציה חיצונית, משתמשים נכון במאגרי מידע. על מי אפשר לסמוך?
לדברי ניר יצחק, מנכ"ל GONOGO המתמחה בכתיבת תוכניות עסקיות, התשובות לשאלות אלו תלויות בנסיבות. "בעקרון, תוכנית עסקית טובה תהיה כזאת המתאימה עצמה לנסיבות כתיבתה. מה הן הסיבות המביאות יזם לרצות לכתוב תוכנית עסקית - האם הצורך בתוכנית העסקית נובע מהרצון לגייס הון ראשוני לצורך הנעת גלגלי העסק, האם היזם זקוק לתוכנית אופרטיבית / תפעולית אשר תענה על השאלה – איך להניע את גלגלי העסק, או שמא הסיבה לכתיבת התכנית היא עסקית - פנימית, כזאת המיועדת לפעילות עסקית קיימת, ומטרתה לחלץ את גלגלי העסק מהבוץ".
כדי לדעת מה נחוץ לך – רצוי ללמוד את ההבדל בין סוגי התכניות:
תוכנית עסקית לצורכי גיוס הון תהיה בעלת אופי שיווקי/מכירתי עם דגש על הפוטנציאל הגלום ברעיון העסקי שלך והתמקדות בחלום, מטרת התוכנית היא לקבוע בפשטות: GO או NO GO .
לדברי ניר יצחק, תוכנית כזו מיועדת בדרך כלל ליזם עם רעיון אך ללא דרך ברורה ו/או אמצעים למימושו של הרעיון. "תוכנית שכזו תתמקד בתיאור חזון המיזם והערכים המובילים אותו. משקיע פוטנציאלי המעיין בתוכנית העסקית ירצה לקבל כמה שיותר אינפורמציה על השוק או הענף בו החברה מתעתדת לפעול, על היקפי הפעילות (מחזורי פעילות), על היעדים הנוגעים לנתח השוק אליו החברה רוצה להגיע, על המוצר / השרות, על איך המוצר עובד או איך השרות בא לידי שימוש. חשוב לדעת באילו שווקים הוא משתלב, מהו הערך המוסף המוצע ללקוחות, מה הן כל אותן תכונות מיוחדות שעושות אותך לייחודי על פני המתחרים".
תוכנית לצורך גיוס הון צריכה להכיל קווי יסוד ברורים לתוכנית שיווקית, להעריך את שיעור החדירה לשוק בו את/ה רוצה לפעול. לסקור את מתחרייך העיקריים, ישירים ועקיפים, ולתת ביטוי למשתנים כגון: אופי המוצר, מחיר, מיקום, ואסטרטגיה שיווקית.
חשוב לזכור: תוכנית לצורכי גיוס הון צריכה למדוד את תקופת החזר ההשקעה ואת התשואה על ההון המושקע. ללא חלק זה אשר נותן ביטוי "מספרי קשיח" לתחזיות "הרכות" בתוכנית, יישאר המשקיע הפוטנציאלי שלך עם שאלות רבות ללא תשובות.
תוכנית עסקית תפעולית מיועדת בדרך כלל ליזם אשר גיבש את הקונספט העסקי של העסק שלו, כזה שאולי עשה כבר סקר שוק ראשוני או שניים ואולי אפילו גייס ההון ההתחלתי הנדרש לצורך ביצוע תוכניתו העסקית. כלומר, ניתן האות ל- GO אבל לא ברור עדיין HOW?
ניר יצחק: "בתוכנית עסקית תפעולית יושם דגש על התוכנית הפיננסית של העסק לשנים הבאות. חלק זה צריך להיות מפורט ומלא ולהוות בסיס לתקציב עבודה חודשי מפורט לפעילות העסק. תזרים מזומנים יהיה אחד החלקים החשובים בתוכנית זו. דגש יינתן לפיתוח מוצרים נוספים בעתיד, פיתוח מוצרים משלימים ו/או הגדלת סל המוצרים הקיים, פרוט הציוד הנדרש, חומרי הגלם, כוח עבודה ושיטת הפצה. התוכנית חייבת להתייחס לנושאים הנוגעים לאסטרטגיית המחירים שלך , מחיר נמוך/גבוה וניתוח רגישות למשתנים אלו. תוכנית עסקית תפעולית מהווה תוכנית עבודה מפורטת ליישום הקובעת את אבני הדרך לטווח הקצר ולטווח הארוך".
תוכנית עסקית פנימית מיועדת בעיקר לעסקים קיימים ולשימוש פנימי מתוך רצון, לשדרג /לשנות/ לפרוץ ולהפוך למוביל בזירה העסקית. "אם אתה מרגיש שאתה עומד במקום, שהעסק שלך תקוע ושהעניינים מתנהלים לא טוב מבפנים ומבחוץ, זו התוכנית המיועדת לך.
תוכנית עסקית פנימית בוחנת קודם כל האם עמדת ביעדים שקבעת לעצמך בעבר? אם לא, אז איפה טעית? האם אתה ממוקד ופועל בענף בו התכוונת לפעול? או שהפעילות העסקית שלך "זזה" מעט, זה הזמן לבחון את תפקוד עובדייך, את צוות הניהול, את יחסייך עם גורמים קשורים: ספקים ולקוחות" .
כתבות נוספות על יזמות
עצות פרקטיות ליזם המתחיל
עובדים על עסק משלכם?
איך הוקם AllJobs? מתוך אתר Golda
מרעיון לעסק