מאת: בתיה וייסמן
אם נתבקש להצביע על ז'אנר אחד שמסרב להיעלם מתרבות הצפייה שלנו, הוא יהיה, איך לא - הריאליטי. ז'אנר זה מלווה את תרבות הבידור המערבית לאורך העשור האחרון, ונראה שהוא גם לא הולך לשום מקום בעתיד הנראה לעין.
מה שהתחיל עם פורמטים גרנדיוזיים כגון "הישרדות", "האח הגדול", "הרווק" ו"אמריקן איידול", הלך והתרחב עם השנים גם לנישות אזוטריות יותר. כיום תוכלו למצוא תכנית ריאליטי בכל תחום שרק אפשר: אוכל ("מאסטר שף", "טופ שף"), עיצוב אופנה ("פרויקט מסלול"), ניהול עסקי ("המתמחה") ועוד - וכל זה רק במגרש האמריקאי. לכן, היה זה רק עניין של זמן עד שהטרנד יפלס את מקומו גם לעולם הגיוס, וזה קורה עם תכנית חדשה בשם " “Top Recruiter(ובתרגום חופשי - "המגייס המצטיין").

זאב אוכל זאב. חמשת המתחרים, יחד עם מנחת התכנית (צילום יח"צ)
המרוץ לגיוס: אתגרים, תככים וטוויסטים בעולם ה-HR
התכנית עלתה לאוויר בספטמבר 2012, בפורמט אינטרנטי בלבד (כרגע, לפחות) ובמתכונת של 10 פרקים קצרים (פחות מ-10 דקות לפרק).
המשתתפים בסדרה הם חמישה מגייסים בכירים ומצליחים, שכל אחד מהם מתמחה בגיוס בתחומים שונים - IT, שיווק ומכירות, gaming ועוד. המגייסים מתחרים אחד בשני על ידי השתתפות באתגר שבועי, הקשור כמובן לתחום הגיוס והאבחון. באתגר אחד התבקשו המגייסים לגייס אנשי מכירות מקרב העוברים ושבים ברחוב. באתגר אחר הם התבקשו לראיין מספר מועמדים עבור ארגון מסוים ולהבין האם הם מתאימים בכלל לאותו ארגון. מיותר לציין שה"מועמדים" היו מגייסים מפורסמים – שניסו, כמובן, להקשות על המשתתפים להשלים את המשימה.
נראה כי הבחירה במתמודדים הייתה מחושבת היטב והתמקדה באנשים כריזמטיים, אמביציוזיים ושאפתניים במיוחד. "אני מתייחס לגיוס כמו משחק שחמט - אתה תמיד צריך לראות 3 מהלכים קדימה", אומר אלכס קינג, אחד המגייסים. מאוחר יותר, אותו קינג לא בחל בהאשמה של מתמודדת נוספת, בטענה שחיבלה לו, כביכול, באחד האתגרים.
כיאה לכל תכנית ריאליטי שמכבדת את עצמה, גם כאן נעשה ניסיון להוסיף תפניות מפתיעות וליצור "דרמה". כך, למשל, ההפקה הפתיעה את אחת המתמודדות כאשר הודיעה בפרק הראשון כי לצוות המגייסים יתווסף מתמודד נוסף – בעלה לשעבר, שלא היסס ללכלך על גרושתו לאורך כל התכנית. בהמשך צוותו השניים לעבודה משותפת והשמחה הייתה רבה (בלשון המעטה).
ואכן, שוב קיבלנו הוכחה שצהוב עובד בכל מצב, גם כשזה קשור לגיוס: מעל ל-2 מיליון אנשים צפו בתכנית, היא זכתה ליותר מ-40 אלף "לייקים" בעמוד הפייסבוק שלה ול-36 אלף עוקבים בטוויטר. במקביל, מנסה ההפקה גם למכור אותה לאחת מרשתות הטלוויזיה האמריקאיות. בעקבות ההצלחה, לאבוי החליט להפיק גם עונה שנייה, שתעלה לאוויר בסתיו 2013. עיון בעמוד הפייסבוק של התכנית חושף כי על הפרק עומד פורמט ריאליטי נוסף מבית היוצר של ההפקה, אשר יעסוק הפעם בנישה נוספת, לוהטת במיוחד - אנשי מדיה חברתית. זה הזמן לרענן את פרופיל הלינקדאין שלכם...
"הצורך הוא אבי ההמצאה" – גם בריאליטי
כיצד נולד הפורמט? כריס לאבוי, יוצר התכנית, מספר כי יזם אותה כמענה לאחוזי האבטלה הגבוהים בארה"ב. "עם יותר מ-11.8 מיליון אמריקאים מובטלים - זה הגיוני שכל דבר הקשור לגיוס יקבל הרבה עניין ותשומת לב", הוא אומר. ואכן, התכנית צולמה במיאמי, אחת הערים היוקרתיות ביותר באמריקה, אך גם אחת הערים שנפגעו הכי קשה מהמצב הכלכלי בארה"ב, עם אחוז אבטלה של 9.5% (קרוב לאחוזי האבטלה שנרשמו בעת המשבר בשנת 2008).
יוצרי הסדרה מתעקשים כי מעבר לפן הבידורי של התכנית, מטרתה היא גם לספק טיפים ועצות למחפשי עבודה ומחליפי קריירה, על ידי חשיפת שיטות העבודה ודרכי ההחלטה של המגייסים הבכירים. "מגייסים מובילים אלה נבחרו בכדי ללמד אותנו, דרך השתתפותם באתגרים משעשעים שונים", אמר לאבוי. "הם נמצאים כאן בכדי לשפוך אור על מה שחשוב לכולנו: כיצד לקבל את העבודה שאנו רוצים וכיצד לטפס במעלה סולם הקריירה."

רוצים לעזור במציאת עבודה וקידום הקריירה. כריס לאבוי (צילום יח"צ)
האם זה הערך שאנחנו יוצאים איתו לאחר צפייה בפרקי התכנית? לא בטוח. לכאורה, מדובר במוצר ריאליטי אפקטיבי, שכתוב "לפי הספר". אך על אף שההפקה מהודקת להפליא, ייתכן והיא מהודקת מדי. למגייס הממוצע (שאינו מגייס טאלנטים מקצועי) קצת קשה להזדהות עם מגייסים ממורקים למשעי, מהוקצעים מדי - ובעיקר מתוסרטים מראש. מצד שני, אולי זה מה שקהל הצופים האמריקאי אוהב לראות.
האם זה הזמן לחשוב על ריאליטי גיוס מתוצרת ישראלית? אולי. תזכרו שאנחנו אלו שזרקו את זה לאוויר...
הכתבה נכתבה על ידי AllJobs עבור אתר כלכליסט
רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקהילת מנהלי הגיוס שלנו בלינקדאין