עפ"י סקר מקורות הגיוס שנערך ע"י חברת Zeta tools עולה כי מקור הגיוס המוביל הוא לוחות דרושים מובילים באינטרנט (24% הדגישו אותו כמקור המוביל לגיוס שלהם). אחרי הלוחות המובילים עומדות חברות ההשמה כמקור הגיוס השני הפופולארי והאפקטיבי ביותר, הלוחות המקצועיים באינטרנט נמצאים במקום השלישי עם 16.22% והרשתות החברתיות מדורגות במקום הרביעי עם 11.11%. עיתון ידיעות אחרונות מתברג במקום החמישי עם 6.61% ואחריהם בפערים גדולים חברות מיקור חוץ, עיתונים מקומיים ומקצועיים ואחרון באפקטיביות עם 0.60% בלבד עיתון ישראל היום.
לחשוב מחוץ לקופסא בגיוס
כשאנחנו מגייסים, אנחנו צריכים לחשוב כמו אנשי שיווק מתוחכמים. מי קהל היעד שלנו (איזה מועמדים אנחנו מחפשים?) איפה הם נמצאים? מה הם קוראים? איפה הם מחפשים עבודה כשהם מחפשים?
אז נניח שאתם חברת שמירה, שזקוקה לשומרים פשוטים (חסרי ניסיון, גם מתאים למבוגרים, אין צורך בשירות צבאי, אין צורך בהופעה ייצוגית) ומצד שני לאתרים מסוימים ופרויקטים מיוחדים נדרשים שומרים עם ניסיון צבאי קרבי, רובאי 07 ורישיון לנשק, לא יהיה נכון שתפרסמו לשני הקהלים בצורה דומה.
לקהל חסר הניסיון יתאים מאוד מייל אישי מפולח לפי אוכלוסיות שיחד עם יועץ גיוס ניתן לאתר - למשל אנשים שבחרו בקטגוריות של "בני 50+" אנשים שבחרו בקטגוריות של תפקידים ללא ניסיון ועוד. ניתן לשלוף ממאגרים חכמים תכונות כמו שנת עלייה, ללא תואר ועוד ולשלוח מייל אישי מאוד לאנשים שמתאימים, להציג להם במייל אישי למה כדאי לעבוד דווקא אצלכם. גיוס כזה יכול לתת לכם יתרון משמעותי בגיוס על המתחרים!
לעומת זה עבור אותם סטודנטים, משוחררים מיחידות קרביות - דרושה פנייה יותר מלהיבה ובולטת. כאן, מודעת צבע באנימציית פלאש שבה ממש נמחיש את היוקרה של המעמד כמאבטח בכיר עם נשק ויכולות - תעשה לקהל היעד הרלוונטי חשק לעבוד במשרה. בסה"כ קרביים אוהבים את האקשן - ואנחנו צריכים לדבר איתם על מה שחשוב להם.
חישוב זמן הגיוס ב-ROI
אחת הבעיות הגדולות בגיוס היא זמן הגיוס. מרגע שהוגדרה המשרה, יותר מ-70% ממנהלי משאבי האנוש בישראל דיווחו כי לוקח להם עד חודשיים לאייש משרה מרגע שפורסמה (36% ענו "עד חודש", 36% ענו "עד חודשיים").
כשמדברים על ROI בגיוס צריך לקחת בחשבון את זמן הגיוס כמרכיב קריטי. כל עובד שאנחנו מגייסים צפוי להגדיל הכנסות לארגון, אם חודשיים הוא זמן הגיוס הממוצע שלכם, איבדתם לא מעט הכנסות. כך שהמטרה שלנו כמנהלי גיוס היא למצוא ערוצי גיוס מהירים ויעילים ולא רק זולים, ולקחת בחשבון את מרכיב הזמן ב-ROI הגיוסי. אחת הצורות האפקטיביות ביותר לקצר את טווח הזמן לגיוס הוא תכנון מוקדם של אסטרטגיית גיוס.
מה ענו מנהלי משאבי אנוש על השאלה: אילו מקורות גיוס הכי אפקטיבים בעיניהם?
אסטרטגיית גיוס
ככל שנצליח לתכנן מראש את הגיוס כך נקצר את זמן הגיוס. איך עושים את זה?
1. איסוף מידע - אחד היתרונות הגדולים של מנהלי משאבי אנוש עבור הארגון הוא הנוכחות התמידית שלהם במידע של מתחרים. כן, ממש כך, חשיפה תמידית למודעות דרושים תספר לכם יותר על מתחרים מרוב מקורות המידע האחרים. כמנכ"לית AllJobs ב-5 שנים האחרונות נוכחתי לדעת שעצם קיומו של דאטה בייס המרכז באופן שוטף את כל המשרות בישראל חושף אותי למידע מדהים על טרנדים בתחום שלנו, על מתחרים ועל מיומנויות חדשות. ניתוח נכון של המידע הזה יכול לתת לכם את האפשרות לגלות לארגון שלכם מה הדבר הבא שקורה. גם חיבור לרשתות החברתיות ונוכחות מקצועית בלינקדאין למשל ובקבוצות רלוונטיות יכול לגלות לכם הרבה מידע על מה מחפשים בשוק ומתוך כך להסיק מה עומד לקרות.
2. בריינסטורמינג עם מנהלים בארגון - שבו עם המנהלים בארגון שלכם, שאלו אותם איך הם רואים את החברה בעוד שנה, בעוד שנתיים, כך תוכלו להבין איזה סוג של אנשים הם יצטרכו ותתחילו להכין את הקרקע. אם למשל אני חברת תוכנה שעומדת להעביר את יכולות הדסקטופ שלה לאפליקציות web - הרי ברור שאני זקוקה לחיבור אמיתי וישיר יותר עם מועמדים מתחום האינטרנט. כך אני יכולה להתחיל לתכנן את מקורות הגיוס שלי, להתחיל להבין את השפה, לבדוק את השכר ולהבין איזה חברות מביאות מועמדים מתאימים בתחום.
3. מתגו את עצמכם כארגון מוביל בתחום שאליו אתם מתפתחים - אם עד עכשיו נחשבתם חברה מובילה אך במיקוד של תעשייה מסוימת, ואתם מזהים שאתם מתרחבים למקומות שדורשים טאלנטים מסוג אחר - אתם צריכים לעבוד על המיצוב שלכם. עבודה על מיצוב דורשת זמן, שלא רצוי לחכות איתו עד לרגע דרישת הגיוס בפועל. התחילו כבר עכשיו למתג את עצמכם כמתקדמים וחדשניים, ע"י כתבות בתחום המתפתח, סיפורים אישיים,
יצירת קשרים, הפקת וידאו על החברה, על ה-R&D, על המחלקות המתפתחות. תנו למועמדים את התחושה שאתם ארגון המחר שבו הם היו רוצים להשתלב. מיתוג נכון לא רק יזרז את זמן הגיוס, אלא יאפשר לכם להשיג את הטאלנטים המובילים ואפילו בתנאים נוחים יותר מבחינת משא ומתן, כי הצלחתם לשכנע אותם שאתם ה-מקום הטוב ביותר עבורם.
4. הכינו מראש את מקורות הגיוס - תכנון מראש יאפשר לכם לרכוש חבילות שנתיות מוזלות ללוחות המובילים, לתכנן בקפידה את הפרסום בלוחות מקצועיים, בידקו איפה גולש קהל היעד שלכם? מה הוא קורה? באיזה רשתות חברתיות הוא נמצא? או באיזה פורומים הוא מסתובב? איזה כנסים הוא מבקר?
5. בדקו אתרי נישה - רבים שוכחים שחלק מגיוס בעידן ה-web 2.0 שבו אנחנו נמצאים, הם אתרי הנישה. יותר קהל גולש - אך הוא גולש באתרים נישתיים, לפי צורך. כך שאת המועמדים הפאסיביים שלכם תוכלו למצוא באתרי נישה מקצועיים. אחד הכלים החזקים של AllJobs למשל, הם 150 אתרי נישה מקצועיים שתחום הקריירה בהם מנוהל על ידינו. כך אנחנו מצליחים לתת ללקוחות שלנו חשיפה מאוד איכותית במקומות שהמועמדים הפוטנציאלים שלהם גולשים כדי להתעדכן מקצועית בתחומם.
רוצים להשאר מעודכנים? הצטרפו לקהילת המגייסים של AllJobs בלינקדאין!