מאת: בתיה וייסמן
חשאיות? דיסקרטיות? סודות עסקיים? יש הסבורים כי אלו הם מונחים שאבד עליהם הכלח. כל המידע על כל אחד ואחד מאיתנו נמצא בלחיצת כפתור, והתחום העסקי לא שונה מבחינה זו. תהליכי הגיוס בחברות ענק זוכים לסיקור נרחב מתמיד, שמוזן לא מעט מחרושת השמועות סביבם.
מהם סודות הגיוס שלך, Apple?
ולמרות זאת, גם כאשר חשיפה והדלפות הן בגדר שגרה בימינו (תשאלו את קודקודי סוכנויות הביטחון של ארה"ב) - חברת Apple, בדלנית מושבעת מאז ומתמיד, הצליחה לשמור גם את תהליך הגיוס ונהלי ההעסקה שלה מתחת לרדאר למשך תקופה ארוכה. אך לא לעולם חוסן: בתקופה בה הדרישה לשקיפות רק מתעצמת, גם החברה הכי חשאית בעולם לא יכלה לשמור בסוד את מה שכולם רוצים לדעת. וכיוון שאנחנו יודעים שאתם עסוקים בגיוס, התגייסנו כדי לרכז עבורכם את המידע, שנבנה בעזרת עדויות נבחרות שנאספו ממועמדים ועובדים בחברה באתר Glassdoor.com וכתבות ובלוגים מקצועיים בתחום.
חובבי עימותים - Out, נאמנים למותג - In: אילו מועמדים החברה מחפשת?
בדיווחו בנושא, אחד המועמדים ציין כי Apple דורשת "נאמנות כפייתית למותג". הדברים משתקפים היטב בדבריו של מייסד החברה המיתולוגי המנוח, סטיב ג'ובס:
"כאשר אני מחפש מועמד למשרה בכירה, אני מחפש מועמד אינטליגנטי, אך השאלה המרכזית עבורי היא האם המועמד יתאהב ב-Apple? אם העובדים מתאהבים בארגון, כל השאר כבר יקרה מעצמו. העובדים ירצו לעשות מה שהכי טוב עבור Apple, לא מה שהכי טוב עבורם, מה שהכי טוב לסטיב, או לכל אחד אחר".
גם כאשר המנכ"ל הנוכחי של החברה, טים קוק, נשאל מה הן התכונות הנדרשות כיום אצל מועמדים הוא הסביר כי הם מעריכים עובדים בעלי יכולת לעבודת צוות ושיתוף פעולה, אנשים אשר לא מחפשים קרדיט אישי וכאלו שנמנעים מעימותים ומתככים. דבריו זכו לביקורת, משום שנראה כי סטיב ג'ובס עצמו לא היה מצליח להתקבל לעבודה ב-Apple כיום, בשל אופיו התחרותי והעימותים הרבים שהיה מנהל עם חבריו לעבודה.
יסודיים, אדיבים ומפרכים: כיצד מתנהלים הראיונות של החברה?
כל המועמדים עוברים ראיון טלפוני מקצועי מקדים, אחד או שניים. אך לאחר מכן, תהליך הריאיון משתנה ממועמד למועמד: חלק מהמועמדים עוברים כ-4 ראיונות עם 4-5 אנשים בכל פעם, בעוד שאחרים עשויים לעבור כ-10 ראיונות אישיים. לרוב, כל הראיונות מרוכזים ביום ארוך אחד. על אף מספר הראיונות הרב באופן יוצא דופן, ניתן לומר כי יש בכך התחשבות במועמדים, והימנעות מאילוצם לבצע נסיעות ארוכות ומעייפות.
"הריאיון היה מאוד טכני ומאוד מקצועי", אומר מועמד למשרת מהנדס תוכנה. "לא נשאלו שאלות התנהגותיות או אישיותיות. הבעיות והשאלות שהוצגו בפניי היו רלוונטיות לידע ולניסיון שלי. המראיינים היו מאוד מוכשרים מבחינה טכנית ובעלי ידע רב תחומי. באופן כללי הייתי אומר ש- Appleמחפשת אחר אנשים ברמה מאוד גבוהה. עברתי כ-8 או 9 ראיונות, אחד על אחד, 30 דקות כל אחת, בחדר קטן. זה היה מתיש, אבל אני חושב שזו הדרך בה חברה צריכה לראיין מהנדסים אם היא מחפשת את הטוב ביותר".
מועמד אחר (שקיבל את התפקיד) מתאר את ניסיונו להתקבל לתפקיד מהנדס Face Recognition בכיר. "עברתי ראיון ארוך שנמשך יום שלם. הריאיון נערך על ידי סמנכ"ל, דירקטור, מהנדסי ארכיטקטורה ומנהלי צוות. אחריו, עברתי ראיון ארוך נוסף אשר כלל חברי צוות. לאחר חודש של בדיקות רקע ומשא ומתן סביב השכר, קיבלתי את התפקיד".
מועמד אחר, אשר התראיין לתפקיד מהנדס עיצוב מוצר, מספק תיאור נוסף של החוויה. "התהליך החל עם שני ראיונות טלפוניים של כ-30-40 דקות, בעלי אופי טכני, עם הרבה שאלות היגיון. לאחר מכן נתבקשתי לבצע פרויקט עיצוב ולבנות מצגת PowerPoint על הפרויקט. לאחר מכן עברתי כשישה ראיונות ביום אחד, וביום למחרת הצגתי את הפרויקט מול המראיינים מהיום הקודם. התהליך היה מאוד מאורגן, ההתקשרות עם החברה הייתה קלה ונוחה והסדרי הנסיעה תוכננו היטב מראש".
ואיפה הכסף? (או - איזה שכר הוצע למועמדים?) אותנו זה מפתיע, אבל כמה וכמה אנשים דיווחו כי הצעות השכר הראשוניות של Apple היו נמוכות יותר משציפו.
מה כמגייסים אפשר לקחת מתהליכי הגיוס של החברה? ראשית, את ההכרה בחשיבותה של חווית גיוס חיובית עבור המועמדים – ערך חשוב מהן כמוהו גם עבור מותג החברה. התהליך מתואר בדרך כלל על ידי המועמדים והעובדים כחוויה חיובית: המראיינים מתוארים לרוב כמקצועיים וחדי מחשבה בצורה יוצאת דופן (ובכל זאת נחמדים) והאווירה הנינוחה נשמרת. אך מעבר לכך, נראה כי החברה מייחסת חשיבות וערך לכל גיוס, ולא משנה לאיזה דרג.
כמובן שבמקרה של Apple (ושל תאגידים אחרים בסדר גודל כזה) קל "לקחת את הזמן" ולהאריך תהליכים כדי לוודא שהגיוס שלה הוא של העובד הנכון והטוב ביותר. אך הרצינות של החברה והדרישה הבלתי מתפשרת שלה לעובדים שיכולים ושואפים "לעבוד בצוות" וחושבים על המותג לפני ההישגים האישיים שלהם בהחלט ראויות להערכה, ואפשר לקבל מהן השראה.

ואם בא לכם לנסות להתקבל לעבודה בחברה בקרוב, אחד העובדים בארגון מציע לכם טיפ: "הכירו היטב את מוצרי החברה והבינו את מעמדה של החברה בשוק. ודאו מראש שהמשרה מתאימה לכם ואל תסתנוורו מהעובדה שמדובר ב-Apple".
הכתבה נכתבה על ידי AllJobs עבור כלכליסט
מבט מבפנים: כך מתנהל הגיוס של Facebook
רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקהילת מנהלי הגיוס שלנו בלינקדאין!