כמה זמן לוקח לך לראיין מועמד לעבודה? האם ביררת לגביו בגוגל לפני הפגישה? מה הכי חשוב לך בקורות החיים של המועמד? מה ממש לא חשוב? האם אתה מהמגייסים שבודקים את מין המועמד בקורות החיים, או מאלה שבודקים מה התחביבים שלו? האם אתה מאייש משרות תוך שבועיים, או אולי תוך חודשיים?
מחלקת הגיוס של AllJobs, בשיתוף חברת המחקר ZETA-TOOLS ערך סקר אינטרנטי אישי בקרב מנהלי משאבי אנוש במשק הישראלי. מטרתו לברר איך עובד עולם משאבי אנוש והגיוס, בכדי לשכלל ולייעל את הכלים שהאתר מציע למחפשי עבודה בישראל.
המידע שנאסף ונותח בידי מומחי AllJobs וחברת המחקר, מביא אליכם את התמונה המלאה של תהליך גיוס, ובתוכה נתונים מדויקים על פרטי התהליך ועל סדרי העדיפויות של מנהלי משאבי אנוש. המידע המפורט מאפשר לכל אחד ואחת מכם לבדוק את עצמו מול הנתונים ומול העמיתים. אז איפה אתם עומדים?
תחביבים תשאירו בבית. מתברר שתחביבים מיוחדים לא מושכים תשומת לב כשהם מופיעים בקורות החיים. מה הדברים שבודקים הכי הרבה בקורות חיים? ניסיון מקצועי. ובעניין זה יש פער משמעותי בין נשים לגברים: 53% מהגברים בודקים את הניסיון המקצועי כפרט ראשון בקורות חיים, לעומת 47% מהנשים. תפקידים קודמים (קשור לניסיון) הוא הגורם השני שבודקים, וגיל הוא הגורם השלישי שבודקים בקורות חיים. תחביבים ודברים אישיים מופיעים כגורמים זניחים יחסית שאותם בודקים בקורות חיים. מתברר שמנהלי גיוס לא מתעניינים במיוחד בפרטים אישיים / תחביבים. מין המועמד גם הוא זניח יחסית.
מראיין, מה הוא שואל? הרבה יועצים ומומחים אומרים למחפשי עבודה להדגיש את רוח הצוות שלהם, או את המנהיגות בראיון העבודה. הרבה מזהירים מפני מראיינים שיחטטו בחיים האישיים של המועמדים. ויש מיתוס רווח שלפיו התחביב המיוחד של המועמד יזכה אותו בנקודות לחיוב. אבל יש מרחק לא קטן בין המיתוסים לבין המציאות:
הדבר הראשון שבודקים במהלך ראיון עבודה הוא התאמה לתפקיד ספציפי. במקום השני ניסיון מקצועי, ולאחר מכן בפער לא גדול התאמה של המועמד לארגון. המרכיבים הכי זניחים: תחביבים (שמעניינים רק 0.7% מהמשיבים) ומנהיגות (שחשובה רק ל-1.4% מהמגייסים).
נשים מראיינות מהר. אמנם הזמן הממוצע שבו המגייס בוחן את המועמד פנים אל פנים הוא חצי שעה עד שעה. אבל נשים מעט זריזות יותר מגברים בהחלטה, 37% מהן מסתפקות בראיון של עד חצי שעה, בעוד ש-54% מהגברים צריכים חצי שעה עד שעה. מראיינים מבוגרים יותר צריכים לפעמים יותר זמן: 12% מהם ענו שהם צריכים שעה עד שעה וחצי, בעוד שרק 1.6% מהצעירים צריכים משך זמן כזה לראיון עבודה.
מה עם גוגל? הוא בהחלט שותף. אם עוד לא פיתחתם הרגל "לגגל" את המועמדים שלכם, כדאי שתתחילו: אמנם כמחצית מהמגייסים (48.4%) בכלל לא בודקים באינטרנט פרטים על המועמד שלהם. אבל 52% מהם משתמשים בגוגל ובחיפוש באינטרנט בשלבי הגיוס: רבע (24%) מהם אמרו שהם חורשים את האינטרנט (כלומר, "מחפשים מידע בכל מקום אפשרי"), ו-17% נוספים מחפשים "רק בגוגל". כך שבסך הכל יש סיכוי מצוין שמגייסים אחרים לא משאירים מקום לטעויות, ו"מגגלים" את המועמד שלהם לפני שהוא מתקבל.
מי הנסקרים? מנהלי משאבי אנוש שהשתתפו בסקר עובדים בעיקר בהייטק (26%), בקטגורית "שירותים" (28%), מקצועות חופשיים (12%) ותעשייה (5.5%). 70% מהם נשים, מחציתם בני גיל 26-35, וכשליש גילאי 35-46.