סקר שערכנו (ינואר 2022) מחזק את העובדה שכמעט כולם רוצים לעבור להייטק. חלק מהעובדים כבר נמצאים בניסיונות כאלו בימים אלו, וחלקם היו רוצים אבל עדיין חוששים.
"מאחר ובחברות טכנולוגיות יש את כל מנעד התפקידים - מכירות, אדמיניסטרציה, ניהול חשבונות, שירות ועוד לא מעט תפקידים, מחפשי עבודה יכולים לבחון את האפשרות" מסבירה ליאת בן תורה שושן, מנהלת המחלקה לניהול קריירה ב AllJobs.
השיקולים המרכזיים בגללם המשיבים היו מוכנים לעזוב את מקום העבודה שלהם לטובת הייטק הם בראש ובראשונה – איך לא? השכר. 74% ענו שזו הסיבה בגללה היו עוזבים ועוברים לענף ההייטק. כאשר השיקול הבא בתור הוא תנאים והטבות, ואחריו אתגר והתפתחות מקצועית.
אז אם כולם רוצים לעבור להייטק מה בכל זאת מונע מהם לעשות זאת? לפי תשובות המשיבים לסקר, ניתן לראות כי החסמים העיקריים שלהם במעבר להייטק הם דווקא דברים שתלויים בהם - כמו חוסר ניסיון רלוונטי, תואר אקדמי, אנגלית לא מספיק טובה או הגיל שלהם. כאשר שיקולים שקשורים לעבודה קשה כמו שעות עבודה מרובות, או דרישות גבוהות (זמינות, עומס משימות, הגדלת ראש) לא מהווים עבורם חסם.
לא רק שמרבית הנשאלים ענו שהם רוצים לעבור להייטק, הם גם מוכנים לעשות לא מעט בשביל זה. 60% מהנשאלים היו מוכנים ללכת ללמוד כדי להשתלב בעולם ההייטק ו- 19% היו מוכנים אפילו להתפשר על השכר באופן זמני – בשביל דריסת רגל בתחום. רק 12% מהמשיבים ענו שלא היו עושים כלום לטובת מעבר להייטק.
המחקרים בעולם מדברים על כך ש 40% מהעובדים חושבים על לעזוב את החברה שלהם בשנה הקרובה. מסקר שערכנו לאחרונה בAllJobs עולה כי אכן המעסיקים חווים עזיבה גדולה יותר של עובדים לעומת השנים הקודמות, ו72% מהעסקים מעריכים ששנת 2022 תהיה עדיין שנה קשה בעולמות הגיוס.
תנאים ושכר: נושא השכר הוא קריטי מאוד למועמדים ועובדים כיום, ומהווה את השיקול המרכזי שלהם בבחירת מקום עבודה. זו גם הסיבה המרכזית בגינה הם רוצים לעבור להייטק. אז נכון שלא כל מקום יכול להציע שכר ותנאים של הייטק, אבל אם ישנו קושי משמעותי בגיוס - הפתרון יכול להגיע מזווית של תנאים והטבות. לפעמים קל יותר לתת הטבות מאשר להעלות את השכר ולכן שקלו הטבות כמו קרן השתלמות, הגדלת מספר ימי חופש, משכורת 13, בונוסים שנתיים, השתתפות באחזקת רכב או הטבות אחרות שיש באפשרותכם לתת. במידה ומדובר בתפקידי מפתח בארגון או תפקידים שקשה לגייס אליהם, שווה בכל זאת לשקול בכובד ראש הגדלת שכר.
גמישות ועבודה מהבית: אין ספק שנושא האיזון בין הבית ועבודה תפס מקום מרכזי במערך צרכי העובד. "עבודה מהבית, עבודה היברידית, שעות עבודה גמישות - אלו בהחלט גורמי משיכה שמדברים לאנשים רבים. מעסיקים שמאמצים שינויים אלו בתפיסת העבודה בארגונים שלהם מצליחים לתת למועמדים הצעת ערך שחשובה לצד השני" אומרת ליליה פאוקר, מנהלת פעילויות מיון, השמה ומיקור חוץ ב-AllJobs Match.
"אנחנו רואים שהדברים המרכזיים שעולים היום מצד עובדים הם גמישות ונוחות, דברים שבעבר לא היו בראש סדרי העדיפויות של עובדים" מציינת יפית דמרי שלמון, מנהלת גיוס ופרט באלטשולר שחם.
מיתוג מעסיק: "מה שמושך את העובדים בחברות ההייטק זו בדרך כלל המעטפת החיצונית של הדברים שנראים לעין. פחות נהוג לדבר על שעות עבודה מרובות, שחיקה גדולה מדד ליינים צפופים ומשמעות מועטה לעשייה שחווים לא מעט מהעובדים בתחום. חשיבה במונחים של מיתוג מעסיק, של הצעת ערך אמיתית לעובד צריכה להיות שפה של חברות לא רק בעולם ההיייטק" אומרת ליליה.
קחו בחשבון שמיתוג מעסיק לא צריך להיות קמפיין מטורף – יחצנו את אחוז הקידומים הפנימיים, זמן ממוצע של עובדים בחברה, תמיכה בעובדים עם מוגבלויות, פעילויות התנדבות, חיבור העובדים לארגון".
"המקור הכי חזק שלנו לגיוס הוא חבר מביא חבר" אומרת יעל נדב, סמנכ"לית מש"א בAIG "דווקא בגלל המיתוג מעסיק בתוך הארגון העובדים מאוד מחוברים ומעריכים את החברה".
משמעות וערכים: "אחד הדברים הקריטיים לדור ה Z הוא לעסוק בעשיה משמעותית ומשפיעה לטובה. בני הדור הנ''ל יעדיפו לעבוד במקום שאולי ישלם קצת פחות, אבל יקדם ערכים של שמירה על הסביבה למשל" אומרת ליליה. גם יפית דמרי שלמון, מנהלת גיוס ופרט באלטשולר שחם מוסיפה "משבר הקורונה חשף קשיים ופערים שאיתם מתמודדות אוכלוסיות שונות, והעלה את סף הרגישות ביחס לאחר. מהסיבה הזו אנחנו מבחינים שעובדים נותנים דגש ותשומת לב רבה יותר היום בכל מה שקשור לערכי החברה, התרומה שלה לקהילה והיחס שלה לסביבה. השיקול החברתי-סביבתי הולך ותופס דומיננטיות גבוהה יותר ויותר בבחירת מקום עבודה".
שימור עובדים: "מעסיקים רבים עושים בדק בית פנימה בתוך הארגון, מזהים את אותם עובדים קריטיים וחיוניים ויוזמים מהלכים של שימור וקידום מולם. טיפ שלי למעסיקים - לפני שרצים לעשות happy hour מושקע נוסף, לברר מה באמת חשוב לעובדים ולקדם מהלכים שעונים על הצרכים האמיתיים שלהם. ניתוח מדוקדק של מה חשוב לעובדים שלכם באמת וקידום מהלכים פנים ארגוניים כדי להתאים את סביבת העבודה למה שחשוב לעובדים ייצר בהכרח מנגנון של שימור העובדים הקיימים ויהווה גורמי משיכה עבור אלה החדשים" מסבירה ליליה.
תהליך גיוס מהיר: "השוק מאוד דינאמי והתחרות עם חברות ההייטק מאוד גדולה. יש תחושה שלמועמדים יש הרבה הצעות כל הזמן מה שהופך את המו"מ ליותר מאתגר. צריך להיות מאוד מהירים כדי לא לפספס עובדים" אומרת יעל נדב, סמנכ"לית מש"א בAIG.
גם חגי גל רז, מנהל הגיוס הגלובאלי בTower Semiconductor מסכים "אנחנו מבינים שלמועמדים יש מגוון אפשרויות רחב ולכן חשוב לנו לתת מענה מהיר למועמדים. אנחנו משתדלים לסיים את תהליך המיון עבור עובדי ייצור בתוך כמה ימים כאשר התהליך כולו מורכב משני שלבים בלבד".
בשורה התחתונה כדאי מאוד לדעת מה חשוב למועמדים ולעובדים שלכם, ומה מניע אותם בבחירת מקום עבודה. זה נכון לתמיד, ונכון במיוחד לתקופה זו.
מחפשים עובדים ומתקשים לגייס? הצוות המקצועי שלנו ישמח להציע לכם פתרונות גיוס מותאמים
הכירו את "גיוס בקליק": ממשק מתקדם לניהול קורות חיים
It's a Women's World: מדוע נשים שולטות בעולם משאבי האנוש?