קשה מאוד לקלוט עובד חדש בחברה, קשה עוד יותר להיקלט. גם אם יש לעובד ניסיון בתחום - כל מקום עבודה שונה מקודמו, בין אם מדובר באנשים, בלקוחות, בנוהלי העבודה - ועד למה אוכלים ואיפה, ואצל מי מאשרים ימי חופשה. במהלך תקופת חפיפה לעובד החדש, הוא "מוכנס לעניינים" בהדרגה ולומד מה שיזדקק לו בהמשך הדרך.
טיפים למעסיק:
1. חשוב להקצות זמן לא רק לחפיפה תיאורטית ולימוד החומר העיוני אלא גם מספר ימים (ככל שהזמן מרשה) לחפיפה מעשית תוך כדי עבודה. זה לא תמיד אפשרי אבל זה חשוב - אם השיקול הוא כספי אז עדיף לשלם על עוד שבוע ולקבל עובד מוכן יותר לתחילת העסקתו.
2. רצוי שהעובד שבחרת להעביר את החפיפה יהיה מי שיעבוד בעתיד, בצמוד לעובד החדש. הוא יוכל להעביר את הנהלים הספציפיים הנהוגים במחלקה או בצוות המצומצם, וגם לשמש כמקור לתשובות לאחר תקופת החפיפה "הרשמית.
3. התעדכן במצב החפיפה מידי יום, מול העובד החדש ומול העובד הוותיק שבחרת בשביל לחפוף את החדש. זו נקודה חשובה גם מזווית של ניהול נכון וגם מזווית של יחסי אנוש נכונים- תתעניין, תגרום לעובד החדש להרגיש שיש לו גב.
טיפים לעובד החדש:
1. אל תפחד לשאול שאלות, לגבי כל מה שאינך יודע או מבין. עדיף לשאול במהלך החפיפה ולא כאשר כבר מצפים ממך לדעת את העבודה. מה גם שלא בטוח שמאוחר יותר יהיה לך את מי לשאול.
2. דאג להיות מסודר- קלסרים, מחברות, מחשב תקין- אל תצפה שהכול ימתין לך ועדכן אם חסר לך משהו. אל תתחיל את החפיפה ברישום על דפים בודדים ולא מסודרים. רשום הכול, וארגן רשימה נפרדת ומרוכזת של לקוחות, בעלי תפקידים, מספרי טלפון- עד שתזכור בע"פ.
3. דבר עם שאר האנשים במשרד- הם יעבדו לצידך ויהיו זמינים לעזור לך בהמשך יותר מכולם. אל תהסס להיעזר בקולגות, גם הם בדרך- כלל יירצו שתצליח ותעזור לחברה- ובכך תוריד גם מהם את העומס.במהלך החפיפה, שאל על נהלים וטיפים לעבודה מול לקוחות ספציפיים. כל לקוח והשיגעון שלו.
4. תקופת החפיפה היא תקופה מורכבת – מצד אחד הרבה חומר מועבר אליך, ומצד שני, אתה עדין לא במהלך עבודה תקין. זו תקופה מעייפת ולפעמים אפילו מתסכלת, אל תשכח שהיא עוברת.
5. לשמור על פרופיל נמוך - לפחות בהתחלה, אל תתחילו בהובלת מהפכות ושינויים בנהלי העבודה של המשרד כולו. נצלו את תקופת החפיפה ללמידה ולקליטה של החומר והאווירה, ואם יש לכם רעיונות חדשים כדאי להמתין איתם עד שתרכשו זווית ראייה רחבה יותר על העסק כולו.