עולם העבודה - מאמרים » מדור קריירה » אילו טעויות יכולות לגרום לפיטורים שלך?

אילו טעויות יכולות לגרום לפיטורים שלך?

מה משותף לרופאת שיניים, מלצרית ומהנדס תוכנה? כולם שילמו במשרתם על התנהלות לקויה. אוסף סיפורים אמיתיים על טעויות בעבודה - והמחיר הכבד שגבו

מאת: עינב בוימפלד - מנהלת תוכן ומחקר

רויטל החלה לעבוד בסטודיו לעיצוב תכשיטים. זמן קצר לאחר תחילת העבודה, היא נתקלה בסיטואציה לא פשוטה: המנהלת שלה לא הגיעה לעבודה והשאירה אותה להתמודד עם משלוח דחוף ללקוח קבוע, שהיה אמור לטוס באותו הערב עם התכשיטים לחו"ל. מרוב לחץ, רויטל הוציאה את המשלוח לסניף אחר, כאשר הלקוח מחכה (לשווא) בסניף הנכון. הטעות הבודדת הזו עלתה לה בעבודה שלה והיא פוטרה במקום.

עוד אחת שנכוותה (תרתי משמע) ממקום העבודה שלה היא מור. מור עבדה כמלצרית, ומעולם לא הפילה מגש. אך יום אחד, בעת שהגישה ללקוחה את המנה שלה, היא לא שמה לב לכוס האספרסו הרותח שעמדה בקצה השולחן והניחה עליה את המגש. מיותר לציין שהקפה נשפך על הלקוחה ואף גרם לכוויה ברגלה. איך זה נגמר? הלקוחה קיבלה את הארוחה בחינם ומור פוטרה מיד.


הזדמנות שנייה? לא בבית ספרנו

סיפוריהן של רויטל ומור הגיעו אלינו מהפייסבוק שלנו, והם מלמדים אותנו שגם טעות שנעשתה בתום לב יכולה לגרום לפיטורין - בעיקר אם היא עלתה לחברה או ללקוח כסף ועוגמת נפש.

אך מה לגבי טעויות שאותן בהחלט אפשר ורצוי למנוע? מאילו פינות כדאי לנו להישמר כדי לשמור על מקום העבודה שלנו? הנה כמה סיפורים על טעויות ופיטורים - שבהחלט היה ניתן למנוע מראש.



















גם טעויות תמימות עלולות להביא לפיטורין


הבוס מעצבן? סבבה. אבל למה לרוץ ולספר לחבר'ה בפייסבוק?

כשעו"ד רותם אזולאי-טפירו פרסמה בפייסבוק שלה שורת פרסומים לא מחמיאים אודות מעסיקיה – היא לא תיארה לעצמה שתחטוף תביעת דיבה ב-400 אלף שקל. אך משרד עורכי הדין שבו הועסקה – כנראה חשב אחרת והחליט לתבוע אותה בגין הכפשות ולשון הרע.

 

אז מה כתבה טפירו שכל כך הרגיז את הבוסים שלה? דברים שאינם שונים באופן חריג מהתכנים שכולנו עלולים להעלות מדי פעם לפרופיל שלנו. בין היתר נטען כי היא כתבה "משעמםםם" וכששאלו אותה איפה היא נמצאת היא ענתה: "במקום העבודה המזורגג שלי". בתשובה לשאלה "מי עצבן אותך?" השיבה: "הבוסים שלי, כרגיל".

 

אז היכן עובר הגבול והאם באמת מדובר על פגיעה בשמו הטוב של המשרד? מעסיקים רבים עדיין מגיבים בחשדנות אל עולם הרשתות החברתיות, בין היתר כי הם חוששים מחרושת שמועות שתצא משליטה.

 

מקרים כמו של עו"ד טפירו, אשר הוציאה החוצה את הכביסה המלוכלכת, פוגעים למעסיקים בדיוק בנקודה הרגישה הזו ומאששים את הפחד שלהם. המסקנה היא, אם כך, שכדאי להיזהר במה שכותבים במדיה החברתית ולקחת בחשבון שגם תסכול פשוט יכול להצטייר באור רע.

  















עלולים להוביל לפיטורין. טינופים בפייסבוק

בית המשפט קבע: "יחסי אנוש גרועים מהווים עילה לפיטורין"

מה קורה כשעובד אחד מעכיר באופן קבוע את כל האווירה במשרד? ד"ר גלפמן מרה, רופאת שיניים, עבדה ב-4 מרפאות של ש.ל.ה ולא הסתדרה עם אף אחד. כל העובדים התלוננו עליה ואחת הסייעות אף העידה שכל פעם שהיא שומעת את שמה היא "צריכה אמבולנס". ב'שירותי בריאות כללית' מאסו בהתנהגות שלה והחליטו לפטר אותה. אלא שהיא בתגובה, הגישה תביעה לביטול הפיטורים והחזרתה לעבודה.

בית הדין לעבודה דחה את התביעה וקבע כי הסיבה לפיטוריה הייתה מוצדקת. לטענת השופטת, 'תפקוד לקוי' אינו חייב להתבטא רק בצד המקצועי וגם יחסים עכורים בין עובד לקולגות שלו פוגעים בתפקוד התקין של המרפאה.


"ראש הצוות שלי לא מקצועי כמוני!"

סיפורו של אלעד דומה. הוא הגיע לחברת היי-טק מצליחה לתפקיד של מהנדס תוכנה  Embedded. כבר מההתחלה הוא הפגין מקצועיות גבוהה ומהר מאוד מצא את עצמו בתפקיד מרכזי באחד הפרויקטים החשובים של החברה.

אך בזמן שבצד המקצועי הוא הפגין עבודה מעולה, במישור באישי התגלו בעיות. זה התחיל עם הסטודנט שציוותו אליו, אשר קיבל ממנו כל מיני עבודות משונות, המשיך עם ראש צוות שאיתו הוא סירב לעבוד בטענה שהוא פחות מקצועי ממנו, והגיע עד לויכוחים עם ראש המחלקה בקשר למקצועיות האנשים האחרים במחלקה ויכולותיהם.

אלעד "נפל" לטעות הקלאסית שמאפיינת את המעבר מעובד למנהל: הוא ריכז את כל המאמצים במקצועיות שלו והזניח את שאר הצדדים. הוא דרש מהעובדים שלו רק מה שדרש מעצמו והיה בטוח שהוא חסין מפיטורים כיוון שבלעדיו כל הפרויקט יקרוס.

עד שביום בהיר אחד, הוא זומן לשיחת שימוע – שבמהלכה גילה כי חבריו למשרד התלוננו על האווירה העוינת שהוא משרה במחלקה ועל כך שאי אפשר לעבוד איתו. אחרי תקופת ניסיון קצרה הוא לא הצליח להתאושש מהביקורת ולבסוף פוטר.




















חשוב: לא להזניח את יחסי האנוש


שאלנו גם את גולשי
AllJobs
בסקר אנונימי עד כמה חשוב להם שיהיו יחסי אנוש טובים במקום העבודה. התשובות מראות שאכפת להם - מאוד.























מסקנה: לחייך בבוקר לקולגות לא רק יהפוך את סביבת העבודה לנעימה יותר, אלא אולי אפילו ימזער את הסיכון לכך שתפוטרו. לא שווה את המאמץ הקטן?

לסיכום:
כשכירים, רובנו נוהגים לקטר על העבודה שלנו מדי פעם. אבל בואו נודה על האמת: רוב המקטרים, גם הממורמרים במיוחד, לא באמת מעוניינים להגיע למצב של פיטורים. את הפרט החשוב הזה כדאי שנזכיר לעצמנו, בעיקר ברגעי הכעס, בהם הדבר היחיד שמתחשק לנו לעשות הוא לכתוב על זה בפייסבוק או לנבוח על קולגה במשרד.

שתף